Stigende annonceomsætning i 2010 – på verdensplan
De to internationale mediebureauer GroupM og ZenithOptimedia har opjusteret deres forventninger til den verdensomspændende annonceomsætning i 2010, så den nu peger i positiv retning. Desværre er det primært nye markeder, der står for stigningen, skriver ft.com.
”Det ser mere og mere ud til, at vi er ved eller nærmer os et vendepunkt, end ved begyndelsen af et nyt dyk,” siger Adam Smith, futures director hos GroupM, som tidligere forventede en nedgang i det internationale annoncemarked på 1,4 procent i 2010 til en fremgang på 0,8 procent.
Hos ZenithOptimedia har de opjusteret forventningerne fra en fremgang på en halv procent til 0,9 procent. Det er dog især markeder som Brasilien, Indien, Kina og Rusland, som kommer til at trække tallene op, mens G7-økonomierne forventes at opleve et fortsat fald på 2,8 procent i 2010.
Samtidig forudser bureauerne, at internetmedierne vil fortsætte med at tage markedsandele fra især print.
- TGF