SBS TV giver mindre ved dørene end TV3

SBS TV søger også at lokke annoncørerne tilbage til årsaftaler, men ikke helt overbevisende, lyder Mediacoms foreløbige vurdering.
Per Fanefjord Laursen

SBS TVs priser og betingelser for 2010 er netop offentliggjort, og de minder forbavsende meget om Viasats udspil.

"Det er ikke voldsomt opfindsomt, men nok det mest fornuftige," siger TV Director Finn Kristensen, Mediacom.

Som forventet går SBS ikke helt så langt som TV3s salgsafdeling på prisfald i målgrupperne, men der er tale om marginaler.

"Det gennemsnitlige prisfald er 4 procent, hvor Viasats priser i gennemsnit falder 4,6 procent, og på ugeniveau er SBS TVs priser sat ned med i gennemsnit 2,1 procent - mod Viasats prisfald på 2,3 procent. Lige som TV3 belønner SBS TV de annoncører, som øger budgetandelen hos dem med yderligere rabatter, men også her er SBS TV en kende mere nærige end TV3, på nær ved en ekstra høj andelsforøgelse i 1. kvartal," siger Finn Kristensen.

Ikke overbevisende
Finn Kristensen opfatter samlet set SBS-udspillet som meget balanceret og i tråd med det, konkurrenterne har gjort.

"Dermed må vi konkludere det samme. SBS vil gerne belønne årsaftalekunder, men isoleret set er der ikke noget i dette udspil, der for alvor rykker ved det store spørgsmålstegn om, hvorvidt de fleste annoncører ikke også i 2010 vil stå sig bedst ved at binde så lidt som muligt. Men som altid er det den enkelte forhandling, der vil give svaret."

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også