MediaWards 2009: Årets nye tv-kanal

2009 har budt på et næsten-hav af nye tv-kanaler. Men hvilken kanal har gjort den største forskel på tv-markedet?

OG DE NOMINEREDE ER:

Canal 9
Bonniers nye sports- og underholdningskanal, der havde premiere i midten af juli, har vist fået mere opmærksomhed internt i branchen end ude blandt tv-seerne. Seertallene er stadig ikke de højeste, men rettigheder til  60 superligakampe er et solidt kort på hånden.

DR Ramasjang
DR's offensiv rettet mod de yngste blev søsat med digitaliseringen 1. november og er ubetinget den nye DR-kanal, der seermæssigt har bonet mest ind for DR's share.

DR K
Kultur- og historiekanalen DR K er blevet skældt ud for støvede genudsendelser, men med en nyoprettet direktørstilling for DR Kultur, der bl.a. skal vægte formidling af de klassiske kunstarter, er der - måske - lagt op til prioritering og udvikling af kanalen.

DR HD
DR HD var også med i pakken af nye DR-kanaler lanceret 1. november. DR har i sit mediepolitiske udspil også bebudet investeringer i HD teknik - spørgsmålet er om der bliver penge til det, hvis DR ikke får forhøjet licensen, som regeringen har afvist kan komme på tale.

Folketinget
Folketingets tv-kanal gik ligeledes i luften 1. november med direkte transmissioner fra Christiansborg hver dag.

6'eren (SBS)
SBS TV lancerede 6'eren 1. januar 2009 - og selvom den blev spået tilbagegang ved overgangen til digital-tv, står kanalen fortsat distancen.

TV3 Puls
Lanceret af TV3 i marts for at løfte TV3 gruppen samlede markedsandel. Med en landskamp til at sætte kanalen på Danmarkskortet og bred underholdning i programfladen ser TV3's strategi ud til at have holdt stik.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også