Avisdød er en god nyhed

Ulven kom og den var ikke i godt humør. På New Media Days gjorde Michael Wolff det klart, at han har fået nok af den sentimentalitet, der omgiver avisbranchen.
Tine Brødegaard Hansen

"Det er hverken dårligt for journalister eller for demokratiet, at aviserne dør," siger Michael Wolff på New Media Days i DR's Koncertsal og tliføjede, at aviser kun har været gode forretninger i markeder, hvor de haft monopol.

Lige som de døende altid bliver husket for det gode, bliver papiraviserne omgivet af en sentimentalitet, de ikke fortjener.

"De fleste aviser er hæslige, kun få gør, hvad vi synes de burde gøre."

Derfor bør man ikke begræde, at de forsvinder, for det vil de, mener Michael Wolff.

Det budskab rejser han rundt med ved siden af sit virke som stifter af newser.com, der blandt andet samler, sammenskriver og prioriterer stof fra aviser samt andre nyhedsproducenter såsom netmedier, bloggere med flere.

Avisers opgave overtages af andre
Stiftelsen af Newser berører kernen i Michael Wolffs kritik. Aviser er nemlig også bare nyhedsindsamlere, og hvis ikke de er der til at udføre den funktion, vil nogle andre overtage.

Før Watergate var journalister reportere. Michael Wolff kom selv til New York Times i 1973 og rapporterede om skibsfarten og vejret.

Watergate igangsatte en usund mytologisering af avisbranchen og journalistik, som en af samfundets bundpæle. Men træet rådner og fundamentet vakler under alle de større avisudgivere i USA. Inden for de næste 12 måneder vil de fleste af dem være i betalingsstandsning, mener Michael Wolff.

Heldigvis. Der er nemlig slet ikke brug for alle de store nyhedsorganisationer, meget mindre netmedier med færre og dygtige journalister kan snildt levere alt det stof meget bedre.

Eksempel. Washington post er en 1,2 mia. dollar forretning, syv topjournalister brød ud derfra og startede Politico, der skriver om national politik både på print og på nettet. Nu er Politico en 15 mio. dollar forretning, der tjener penge og producerer 80 procent af, hvad hele Washington Post-staben formår, ifølge Michael Wolff.

Undersøgende journalistik dør ikke
Men hvad med den undersøgende og dybdeborende journalistik? lyder det bekymrede spørgsmål for tovholder Martin Krasnik.

Den er der alligevel ingen der læser, svarer Michael Wolff. Andre end ham selv og nogle få blandt publikum altså. Hver morgen er det første han gør nemlig at slynge en jakke ud over pyjamasen og købe alle de papiraviser, han kan få fat på.

Desuden vil der stadig være undersøgende journalistik, selvom der ikke er aviser, ifølge Wolff. Så hvis journalister fortsat gider at grave kritiske historier frem, er det mindre vigtigt hvor de arbejder, og på hvilken platform de udkommer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også