Times-betaling skal ikke være mikro

Abonnementer og dagsbilletter bliver betalingsmodellerne, når New York Times vil gøre op med gratiskulturen på nettet.
MediaWatch

”Fra næste års forår begynder vi at kræve betaling for den digitale udgave af The Times. Vi arbejder på den endelige betalingsmodel, men vi vil tage penge for en dags avis – for en 24 timers adgang til The Times. Vi vil også lave en abonnementspris.”

Sådan faldt ordene ifølge guardian.co.uk fra New York Times’ redaktør, James Harding, da han løftede sløret for, hvordan Rupert Murdochs News Corporation vil tage betaling for sin netjournalistik.

Samtidig advarede han mod mikrobetaling, som kan få negative konsekvenser for den redaktionelle linie, når klikrater bliver lig med penge i kassen.

”Lige pludselig opdager du, at du skriver meget mere om Britney Spears end om tamilerne i det nordlige Sri Lanka,” siger James Harding om muligheden for at kræve småbeløb for adgang til den enkelte artikel.

Medierne har selv været med til at skabe den gratiskultur, der hersker på internettet, men det er på tide at gøre op med den kultur, hvis mediebranchen ikke skal begå samme fejl som musikindustrien, lod James Harding gårsdagens deltagere ved the Society of Editors konference forstå.

”Vi vil omskrive avis- og nyhedsbranchens økonomi. Det er vi tvunget til, for vi kæmper for vores liv.”
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også