Debat: Buttede kvinder er mediestunt

Flere magasiner i udlandet dropper de tynde modeller til fordel for almindelige kvinder. Mediestunt – eller nyt skønhedsideal? spørger chefredaktør Lizl Rand.
Lizl Rand

Buttede, almindelige og ikke Photoshop’ede kvinder kan sælge magasiner og skabe opmærksomhed.

For sikke et postyr det har skabt, at først det amerikanske modemagasin Glamour i deres

septembernummer

viste en kvinde på 82 kg, der – hvis hun havde haft tøj på – havde passet størrelse 44. En utilsigtet succes, som straks fik andre til at følge trop.

Nu vil Tysklands største kvindemagasin, Brigitte, fuldstændig fravælge de professionelle modeller til fordel for helt almindelige kvinder med alt, hvad dertil hører af deller, appelsinhud, strækmærker og korte ben.

Og spanske Elle bruger i deres novemberudgave intet mindre end 25 sider hvor de viser, hvordan 12 modeller ser ud UDEN at være billedbehandlet. Det betyder, at rynker, skønhedspletter etc. ikke er fjernet – ligesom tænder, øjne m.m. ikke er farvet osv.

Almindelige kvinder på forsiden
Som chefredaktør på magasinet Q er det med en vis forundring, at jeg har fulgt denne opmærksomhed, disse magasiner har fået pga. deres naturlige kvinder på siderne.
For i de snart seks år, som Q har eksisteret, har vi med succes i hvert nummer vist enten modesager eller gallerier med almindelige kvinder. Flere er tilmed havnet på forsiden. Bl.a. er hele tre Q-læsere i novembernummeret på forsiden.

Selvom jeg tror, at flere og flere kvinder gerne vil kunne se og genkende sig selv i magasinerne og se, hvordan et par jeans sidder, når man ikke er en slank ung supermodel, så tror jeg, at de almindelige-buttede-ubehandlede kvinder lige nu blot er del af et mediestunt.

De er de nye nøgne. Før gav det omtale at vise bar hud. Lige nu giver det omtale at vise almindelige kvinder. Chefredaktørerne vælger ikke de buttede og almindelige kvinder fordi det er en del af deres koncept og stil i bladet – de gør for at sælge.

Runde kvinder bør ikke gå catwalk
Men det er en kortvarig succes.

De magasinkøbende kvinder vil ikke i længden nøjes med blot at kigge ind af egne vinduer. De vil også drømme og sukke efter det uopnåelige. Også selvom det er en illusion skabt i Photoshop.

Dertil vil mange annoncører ikke associeres med andre end de unge, de smukke og de tynde. Og som den magtfulde modeskaber Karl Lagerfeld for nylig udtalte: "Ingen har lyst til at se på kvinder med former - og runde kvinder bør ikke gå på catwalken."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også