DR i nyhedsoffensiv

DR lover massiv ekstra nyhedsdækning til unge, og de regionalt og internationalt interesserede - hvis licensen justeres opad.
Per Fanefjord Laursen

Der skal produceres flere regionale nyheder, som blev svækket efter sparerunden i 2007. DR vil udvikle nyhedsformer målrettet de unge, og udlandsdækningen skal styrkes med et klart dansk perspektiv.

DR's bestyrelsesformand Michael Christiansen oplyser til MediaWatch, at dele af den planlagte nyhedsudvikling er afhængig af en licensjustering på 170 mio. kr. mere årligt, som DR ønsker sig. Andre dele af nyhedsoffensiven bliver realiseret under alle omstændigheder, men vil dog kræve omprioriteringer på andre områder.

DR skal fylde mere ude i landet
DR retter sin fokus på en regional oprustning af nyhedsdækningen, fordi danskerne interesserer sig for at følge med i lokale og regionale begivenheder. DR’s mål er at få både flere regionale indslag med lokal relevans, og samtidig mulighed for at få flere historier fra hele Danmark ud igennem DR's nationale nyhedstilbud. Helt konkret vil DR styrke bemandingen og etablere basale tv-faciliteter i alle 11 distrikter.

"DR er den lille ude i regionerne i forhold til TV 2. Vi vil placere flere ansatte og mere tv-udstyr ud i regionerne og skabe mere regionalt stof online," siger generaldirektør Kenneth Plummer.

Den tanke vil næppe hue de regionale medieaktører, der tidligere har talt stærkt for, at DR skal nedrosle sin regionale dækning - ikke mindst online.

Bestyrelsesformand Michael Christiansen vender sig dermed igen imod det forslag, som Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby bl.a. har fremsat - om en sammenlægning af TV 2 og DR på det regionale område:

”DR ønsker ikke nogen form for sammenlægning eller fusion af DR og TV 2-regionerne. Emnet er uaktuelt, så længe TV 2's salgsproces er skrinlagt. Desuden er konkurrencen mellem de to afgørende for nyhedsdækningen ude i landet.”

Ung nyhedsredaktion
Mange unge følger ikke i samme grad som deres forældre med i de klassiske nyhedsudsendelser. Derfor ønsker DR at udvikle nyhedsgenren til 15-25 års gruppen ved at etablere en særlig nyhedsredaktion, som leverer ungdomsstof til alle relevante programmer og platforme.

DR tager ansvar for udenrigsdækning
Også udlandsstoffet skal styrkes.

”Udlandsstoffet svækkes i mange andre medier, og derfor ønsker DR at styrke den internationale dækning,” siger Kenneth Plummer.

Danske mediebrugere skal have flere internationale nyheder tilsat en dansk tolkning, som gør stoffet mere interessant og væsentlig for danske seerne, lyttere og netbrugere.
DR minder om, at der bliver skåret i antallet af korrespondenter på de kommercielle medier. Derfor øges behovet for en public service-dækning af udlandsstoffet. På den baggrund ønsker DR at etablere et fleksibelt netværk af korrespondenter, som i kortere eller længere perioder kan formidle nyheder fra verdens brændpunkter.

Ressourcerne siver ud af landet
Nyhedsoffensiven, som er del af DR’s politiske udspil, er en god anledning til at minde regeringen om, at DR selv har fuldt styr på at produktudvikle nye initiativer i kerne public service-genren. Ekstern godkendelse er ikke nødvendig.

Men udspillet skal også ses i en større sammenhæng, nemlig en ny bekymring, som DR fremfører, for, at produktionsbetingelserne af alt dansk indhold svækkes.

Et aktuelt blik på seer, lytter- og brugertal giver ikke anledning til store bekymringer om, at dansk indhold er svækket – bortset fra at udenlandske online-aktører gnaver sig en pæn stor bid af webforbruget.

Men DR’s generaldirektør forudser en udvanding af de ressourcer, der er til rådighed for produktion af alt slags dansk indhold, set i det lange perspektiv i hele forligsperioden til 2014.

"Brugerne er der til det danske indhold, men vi må forberede os på, at pengene til produktion i hele det kommercielle mediemarked trækkes væk fra danske aktører. TV 2, aviskoncernerne og danske online-medier taber store indtægter til udenlandske aktører i det lange løb," siger han med reference til Google og Facebook, men også med tanke på andre, ældre internationale aktører som fx Disney koncernen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også