"Du kan jo starte med at tænde for fjernsynet, Jørn!"

Gå ikke glip af denne uges landgangsbrød af mediecitater - fyldt med selverkendelse, topsællerter og slagsmål!

5.
"Topsællerter er, når Fogh får Nato-jobbet med et tæskehold bestående af Obama, Merkel, Sarkozy og Berlusconi til at tæmme Tyrkiet, når landsholdet vinder, eller når Mærsk i en alder af 95 køber ny båd og får ny veninde."

- B.T.'s chefredaktør Peter Brüchmann i debatindlæg om mediernes nyhedskriterium.

Manden har ret - positive nyheder sælger. Her på MediaWatch er den mest læste historie det seneste år f.eks. "Canal Digital scorer Canal 9" ifølge Google Analytics. Det giver unægteligt stof til eftertanke, som f.eks. hvad det ikke kunne blive til af trafik, hvis nu Mærsk scorede Canal 9 foran snuden på Berlusconi med hjælp fra Obamas tæskehold - og en ny veninde... Femtepladsen går til Peter Brüchmann.

4. 
 "Det understreger om noget, at TV 2 skal have lige kommercielle vilkår med vores kommercielle konkurrenter, hvis vi i fremtiden skal kunne levere stærk kommerciel public service som f.eks. kommunalvalg."

- TV 2's Palle Strøm om, at TV 2 taber share på grund af kommunalvalg-dækningen.

Kære Palle, vi ser problemet - men har I prøvet at dække kommunalvalget med positive vinkler? Så skal sharen nok få en anden lyd, skulle vi hilse at sige. Især hvis I kan blande Mærsk, Canal 9 , landsholdet og et tæskehold af nye veninder ind i det ... Du får held og lykke og en fjerdeplads.

3.
"Aarh, Jørn - det kan du gøre bedre. Du kan jo starte med at tænde for fjernsynet - hvis du vil vide mere."

- Kim Ardal i en kommentar til Jørn Mikkelsens udtalelse om, at DR bør skære crappet.

Kim Ardal stryger ind på en tredjeplads - lige som vi alle havde glemt Jyllands-Postens klassiske pay off, får Kim Ardal støvet det af på en måde, så vi ikke glemmer det igen foreløbig ...

2.
"Ingen af os har dybest set lyst til at erkende det, men oplagsfald og faldende annoncepriser vil nødvendigvis medføre betydelige konsolideringer i de kommende år. Ingen kan sige med sikkerhed, hvem der æder hvem: Men et er sikkert: Det bliver mere dramatisk, end nogen af os fatter i dag."

- Søndagsavisens Arne Ullum i debatindlæg om fremtiden for dagbladsvirksomhederne.

Arne Ullum peger i sit indlæg ikke bare på, at Tøger Seidenfaden for nylig brød et tabu i dansk dagspresse, men benytter også lejligheden til at bryde et par selv og sige det, få ellers siger højt:
At vi alle hænger på klippen i en af de mest velplottede cliffhangers i nyere tids erhvershistorie og ikke ved, om vi bliver købt, solgt eller bare skrevet ud af historien i næste afsnit af mediesoap'en ... Men spændende er det, og Ullum får andenpladsen for at gå til biddet og minde os om det på godt og ondt.

1.a.
"Men, uh, hvor ville det glæde, hvis vi blev mødt af en flok, der var med på beatet og gik op i deres metier, så vi sammen kunne finde ud af at ramme fremtidens mediebruger på det tidspunkt, på det sted og på den måde, hvor det giver MAX effekt."

- Ekstra Bladets Marianne Gram i debatindlæg om forholdet mellem medier og mediabureauer.

1.b.
"Det handler om at I (medierne, red.) helt forståeligt søger at maksimere egen bid af kagen, og når I så oplever at tommelfingeren fra bureauernes side vendes nedad, er det super let at skyde skylde på os og kalde os uduelige."

- Christian Strand, mediabureauet IUM, i en kommentar til Marianne Grams indlæg.

1.c.
"Det er altså ikke for at fedte for nogen, men når jeg gerne vil vide noget faktuelt og ikke-emotionelt om mediemarkedet, så går jeg til mediebureauer, før jeg går til nogen andre overhovedet."

- Per Mikael Jensen, Metro International, i en kommentar til samme debatindlæg.

Ak ja - mediabureauer er fra Mars og medier fra Venus (eller er det omvendt) og lever i et af de der can't-live-with-them-can't-live-without-them-forhold. Men i ethvert (tvangs)ægteskab er dialog og debat som bekendt en god ting. Det fik vi i den grad i ugens løb - og tak for det! Det udløser en delt førsteplads, selvom vi godt ved, at I nok heller aldrig bliver enige om, hvor stor en bid af dén, der egentlig tilkommer hvem ...

Smil fra
Redaktionen

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også