Rigtige penge at tjene på virtuelle produkter

Produktion af virtuelle produkter til spil på nettet er en blomstrende forretning.
Sten Løck

Det lyder som en umulig forretningsmodel, at tjene penge på ikke-fysisk eksisterende produkter. Men ikke desto mindre tegner virtuelle produkter sig for en aktuel omsætning i milliardstørrelsen, skriver New York Times.

En håndfuld virksomheder i Silicon Valley har specialiseret sig i at producere virtuelle produkter til spil som Restaturant City og FarmVille, der begge kører i Facebook-regi. Mange brugere vil gerne have flere objekter i spillet, men har ikke tiden eller energien til selv at optjene dem, hvorfor man køber dem udefra. En betragtelig del af kunderne er forældre, der køber virtuelle produkter til deres børn, lyder det fra Zynga Inc., der har passeret 100 millioner dollar i omsætning.

Ifølge New York Times beløber det globale marked sig til 5 milliarder dollar, men det er uklart, hvorvidt tallet inkluderer et andet, mere tvivlsomt fænomen, gold farming. En ofte ulovlig aktivitet, hvor en spiller hyrer en anden spiller til at optjene points, f.eks. i spillet "World of Warcraft".

Gold farming er et velorganiseret forehavende med 400.000 hovedsageligt kinesere, som tjener til føden ved at optjene virtuelle produkter for spillere i rigere lande. Læse mere om fænomenet i denne undersøgelse fra University of Manchester.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også