TV 2 havner i bundrekord

Markedslederen TV 2 rammer bunden efter en katastrofal uge med skærpet konkurrence og lokal politik helt uden seertække.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 kommer elendigt ud det analoge sluk og rammes især hårdt af kommunevalget, viser en status på kommercielle shares (21-50) i første uge efter den digitale lancering.

Hovedkanalen er sunket til en share på 39,7 procent - i forhold til en share på 46,2 procent sidste år og 45,1 procent over de seneste fire uger. 39,7 procent er den laveste nogensinde hos hovedkanalen.

Det skyldes den øgede konkurrence, og især at kommunevalgsdækningen har en negativ effektiv på TV 2's primetime. Seerne hopper fra kl 20.00, og vender ikke tilbage midt i den påbegyndte time, konkluderer Mediaedge:cia i sin ugentlige analyse.

TV3 samler op
TV3-kanalerne nærmer sig 26 procentpoint inden for den kommercielle sharefordeling. Et shareniveau, der ikke er set højere siden uge 17 i 2007.

Dermed er gruppen gået knap tre point op i forhold til uge 41-44, selv om TV3 Puls faldt ud af YouSees grundpakke, og TV3-kanalerne ikke distribueres hos Boxer TV.

Stabil SBS
SBS TV's udvikling i den forgangne uge er en helt anden historie.

Gruppen holder sin share på niveau med de tidligere uger, men fordelingen inden for netværket har ændret sig. Kanal 4 præsterer en stigning på ét point, hvorimod Kanal 5 overraskende viser nedgang. Den største overraskelse er dog 6'eren, der er status quo, trods tabet af det analoge sendenet og et teoretisk tab af penetration.

Mediaedge:cia har ikke umiddelbart en forklaring på 6'erens stabilitet.

"Det er faktisk meget godt præsteret af SBS, at 6'eren står upåvirket. Mere bekymrende for SBS er dog, at Kanal 5 tabte et halvt procentpoint, og at Voice tabte et kvart point," lyder vurderingen fra Broadcast Researcher Michael Jensen, der undrer sig over, at Kanal 5 ikke samlede seere op, som TV3 gjorde, når TV 2 er mærkbart svækket ved indgangen til primetime.

Kilde: Mediaedge:cia.
Shares i 21-50 år, uge 45 kontra uge 41-44. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også