Tekstannoncer vinder på nettet
Enkelthed virker. Tekstannoncer online er mere effektive end billeder og animationer. Det er en af konklusionerne i en ny bog af usability-guruen Jakob Nielsen, 'Eyetracking Web Usability'. Man har fulgt øjenbevægelserne hos hundreder af forsøgspersoner, mens de udførte forskellige opgaver online (research eller køb) og efterfølgende interviewet dem om, hvad de kunne huske af annoncer.
Forsøgspersonerne brugte mere tid på tekstannoncer end annoncer med billeder som den dominerende faktor. Animerede annoncer viste sig endnu dårligere til at fastholde brugerens interesse. Ifølge Jakob Nielsen kan tekstannoncernes popularitet skyldes internettets karakter som et aktivt medium sammenlignet med den passive tv-kigning.
Undersøgelsen viste også, at brugerns ærinde på nettet ikke spiller den store rolle, når der kigges annoncer. Brugere på jagt efter information brugte kun 5 procent mindre tid på reklamer sammenlignet med brugere, der havde til opgave et købe et specifikt produkt.