Debat: Kære mediebureau! Kender du fremtiden?

Mediebureauer ved alt for lidt om aviserne og er dårligt rustede til at rådgive annoncørerne, skriver Ekstra Bladets Marianne Gram.
Marianne Gram

Sørg for, at din chef har en iPhone. Sådan lyder et af 10 råd i en uhyre diger rapport om mobiltjenester fra den internationale avisorganisation WAN. Pointen er simpelthen, at beslutningstagerne, de tunge chefer, alt for ofte slet ikke er klædt på til at træffe beslutninger om ny teknologi, så derfor skal man, hvis man f.eks. arbejder med mobiltjeneste sørge for, at de selv får en helt lavpraktisk erfaring med iPhone. Så kan de nemlig selv være med, når de skal lægge strategi for området.

Rundkreds af handelsskoleelever
Er mange redaktører og bladdirektører ikke klædt på til at forstå fremtiden, ja, så gælder det i endnu højere grad rundt om på mediebureauerne. Når man kommer ud til dem, bliver man typisk mødt af en enkelt lidt mere senior medarbejder, der modstræbende er blevet slæbt ud af sit kontor og så af en rundkreds af handelsskoleelever. Kendskabet til noget som helst er ikke stort. Disse fine mennesker, der sidder og rådgiver annoncørerne, har sjældent en opdateret viden om, hvor de danske dagblade står. Hverken på print eller på net. De spørger til faste elementer, der ikke har været i avisen i årevis og hænger fast i rimeligt stereotype forestillinger om, hvad en avis kan og ikke kan for deres annoncører.

Trætte af inkompetence
Og at sige, de er rustede til fremtidens mediemarked, ville være at tage munden for fuld. Alene uvidenheden om, hvordan det danske online-marked ser ud, er et kapitel for sig. De ved simpelthen ikke, hvad de får for pengene, når de annoncerer online. De ved ganske enkelt ikke, hvad et medie kan eller ikke kan på det område. I Norge kom man for flere år uden om det problem. Trætte af mediebureauernes inkompetence gik en række førende medier uden om dem og direkte til annoncørerne. Det var trods alt dem, der skulle have pengene op af lommerne, og her talte man ikke for døve ører.

De ved alt
Mediebureauerne burde ikke bare vide mere om markedet, de burde også vide mere om brugerne, deres kunders kunder. Hvor nås de, hvornår nås de, og hvordan nås de?
Den bedste forudsætning for at kende fremtidens kunde, er at kende kunden af i dag. At registrere alle de små forskydninger i det daglige medieforbrug – og det skal forstås bredt. Nogle af dem, der er verdensmestre i det, er tv-stationen MTV. De har en hel palet af interne field-undersøgelser, hvor de i bogstaveligste forstand har været ude at ånde kunderne i nakken, når de sms’er, chatter, stener og kort sagt klør sig i røven. De ved alt, og de kan på ganske kort tid spore en ændring i forbrugernes adfærdsmønster.

Stiller gerne op
Rundt om på de danske medier ved vi nu også en del, vores analyseafdelinger gør det i hvert fald. Og vi stiller gerne op, vi drager gerne på turné på mediebureauerne i et forsøg på at højne niveauet. Men, uh, hvor ville det glæde, hvis vi blev mødt af en flok, der var med på beatet og gik op i deres metier, så vi sammen kunne finde ud af at ramme fremtidens mediebruger på det tidspunkt, på det sted og på den måde, hvor det giver MAX effekt. Og tjah, tillad mig at sige det, det er jo ikke iPhones, der mangler derude, så hvad er mon egentlig deres undskyldning?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også