Eldrup: DR presser kommercielle medier

DR skal have sit råderum, men bør "indhegnes" på nettet, mener TV 2's direktør Merete Eldrup.
Per Fanefjord Laursen

Merete Eldrup skyder principielt ikke på DR, men direkte adspurgt af MediaWatch og i ugemagasinet Ræson lægger hun ikke skjul på, at DR's dominans, som også bliver et tema i de kommende medieforhandlinger, er en faktor, der presser de kommercielle medier.

"DR tager en del af det kommercielle univers. Det er en ren konstatering - ikke et angreb på DR," siger hun til MediaWatch og henviser til de kvaler, som kommerciel radio har i forhold til DR Radio som et oplagt eksempel.

TV 2-direktøren har også noteret sig, at TV 2 næppe skal lancere den børnekanal, der ellers var en mulighed, når det igen bliver tid til nye knopskydninger i koncernen.

"Vi har haft en børnekanal på tegnebrættet, men det er ikke aktuelt længere med DR's nye tv-kanaler," siger hun til MediaWatch med henvisning til den nye DR Ramasjang, der gik i luften i søndags.

DR skal have høje seertal
Det ideelle scenario ville ifølge Merete Eldrup være, hvis man kunne tegne et landkort op, og så fordele områderne til TV 2 og DR. Men det går ikke i praksis, erkender hun.

"Jeg tror, det er svært på programniveau at sætte sig og tegne sådan et billede. Jeg vil gå så langt som at sige, at DR også har brug for at sende nogle programmer, der har høje seertal for at legitimere sig. Det er en balance, men det er klart, at vi gerne ser, at der er områder, DR kan tage sig mere af, og så er der områder, der passer rigtig godt til en kommerciel public service-kanal som TV 2," siger Merete Eldrup i et interview med ugemagasinet Ræson.

Indhegning på nettet
Merete Eldrup er med på, at DR skal være til stede på nettet, men mener også, at det er problematisk. Dagbladene og DR er traditionelt set vidt forskellige verdener, men det er de ikke længere på nettet. Det forhold kan TV 2-direktøren og DR's bestyrelsesformand være helt enige om.

"Den store diskussion er, om man overhovedet kan tjene penge og drive forretning på nettet. Det bliver svært, når der er en stor spiller, der lægger ting ud gratis. Jeg synes helt klart, at DR skal være der, men der skal være en eller anden form for indhegning. Det vil være nødvendigt."

Merete Eldrup ser ingen grund til at lægge skjul på, at DR tager andele fra andre aktører.

"Selv om de ikke tager penge, så er det brugere, man lever af nu. DR's brugere er jo ikke ovre på et kommercielt site, hvor man har brug for dem for at leve af det. DR spiller en rolle i det kommercielle marked i og med, de tager en vis brugerandel. Alle er enige om, at DR skal være til stede, de skal bare ikke kvæle det kommercielle marked," siger hun til Ræson.

Forskel på DR og TV 2
TV 2-ledelsen har ingen planer om direkte at foreslå, at DR bør begrænses politisk i næste medieforlig. TV 2-ledelsen ser hellere, at TV 2 adskilles mere fra DR.

Det kan ske, hvis politikerne betragter TV 2 som en 'kommerciel public service station' - modsat DR, der er en 'ikke-kommerciel public service station'.

Dén forskel bør være klarere, og den bør resultere i en lempelse af flere elementer i TV 2's public service kontrakt, hvilket TV2-ledelsen for nylig foreslog.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også