Microsoft viser mediemuskler

Microsoft toner frem som en førende medieaktør i Danmark, når flere Microsoft-universer tælles med i FDIM's trafikopgørelser.
Per Fanefjord Laursen

På den FDIM-hitliste, der udsendes december, vil Microsoft formentlig markere sig stærkt på top-ti listen med hele tre placeringer.

Hidtil har Microsoft placeret sig lunt på listen med msn.dk på en sjetteplads med 1,4 mio. brugere.

Fremover vil trafikken på de meget benyttede 'Windowslive.dk', der dækker over Hotmail.dk,Spaces og 'Windows Messenger', også blive målt af Gemius og figure på FDIM's månedlige hitliste, og presse mere traditionelle mediesites ned af listen. WindowsLive er allerede med i de tal, der udkom torsdag.

Messenger var kontroversielt
Microsofts nye tilstedeværelse er et resultat af, at FDIM ønsker, at hitlisten skal vise de faktiske brugervaner - på medlemmerne sites.

Mange medier har underuniverser, der optræder på listen, men det er nyt, at en applikation som Microsoft Messenger, som nogle vil afvise er en hjemmeside, nu inddrages på listen over medier. Netop derfor har FDIM arbejdet med løsningen på at få Messenger med i målingen gennem længere tid.

"FDIM gerne vil give det bedste mulige overblik over, hvad danskerne bruger deres tid på, når de er på nettet, og derfor at det naturligt at vi nu også får en applikation som Messenger med i målingen," forklarer informationschef Peter Djurup, FDIM.

Offentliggørelsen af den nye opgørelse afventer en godkendelse i FDIM's medlemskreds.

God nyhed
Carats Digital Director, Kasper Åkerlund, ser tiltaget som et stort fremskridt:

"I min øjne er målet at få nuanceret det digitale forbrug, og derfor er det en god nyhed, at vi nu får differentieret Microsofts trafik, så den ikke bare er en klump på to mio. brugere. Jeg har ikke set nærmere på data endnu, men er f.eks. interesseret i, hvorvidt Microsoft Messenger kun er børn og unge."

Sales Director Microsoft Advertising, Kristian Joos, øjner også muligheder:

”Tallene er selvfølgelig ikke ukendte for os. Men jeg ser det som en god service overfor annoncørerne – at de nu officielt kan få det korrekte billede af, hvorledes medielandskabet ser ud. Alt andet lige giver adgangen til korrekt data bedre forudsætninger for at sammensætte den korrekte mediaplan for både kunder og bureauer”.

Selv om de nye placeringer først offentligøres på FDIM-listen om én måned, er data allerede nu tilrådighed, hvor det er vigtigst, nemlig på Gemius Audience og dermed hos mediebureauernes plannere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også