Informations overskud halveret

Efter et flot regnskabsår for 07/08 bliver Information A/S' overskud i år halveret til omkring en million, siger adm. direktør Morten Hesseldahl.
Tine Brødegaard Hansen

Sidste år fik Information et overskud efter skat på 2,2 mio. kr. for hele koncernen, der også tæller et forlag og det grafiske tryk- og designselskab Mediefabrikken.

I år har overskuddet været sværere at få i land.

"Vores regnskab for 08/09 er belastet af, at vi skal afskrive alle aftrædelsesudgifterne til de fem medarbejdere vi måtte sige op i år, fordi vi modtog 2,6 mio. kr. mindre i distributionsstøtte, end vi havde forventet. Alligevel har vi en positiv bundlinie på cirka en mio. kr.," siger Morten Hesseldahl, adm. direktør for Information.

I 2009 er den forventede distributionstøtte og supplementsstøtte til Information på ca. 23,8 mio. kr., hvilket er en mio. kr. mindre end sidste år. Men ud fra Informations oplagsvækst, havde ledelsen arbejdet med en forventning om i alt at modtage 2,6 mio. kr. mere i støtte.

"I sidste regnskabsår lagde gratisaviserne billet ind på distributionsstøtten. Det har jeg ingen indvendinger imod, men vi mister flere penge i tilskud, og vi har ikke et særlig bredt økonomisk fundament i forvejen," siger Morten Hesseldahl og hentyder til, at Information ikke ejer trykkerier, ugeaviser eller har en tung egenkapital at trække på.

Dagbladspuljen har besluttet, at gratisaviserne Metroxpress og 24timer tilsammen kan få 34 mio. kr. i distributionsstøtte. Hvis Urban også får støtte for 2010 bliver der ca. 50 mio. kr. mindre i den samlede pulje på ca. 350 mio. kr.

I regnskabsåret 07/08 var Informations vækst i bladsalget på seks procent sammenlignet med året før. I år forventer Morten Hesseldahl også vækst i bladsalg og i abonnementsbasen. Informations oplag steg fra 21.768 i 1. halvår 2008 til 22.312 i 1. halvår 2009, ifølge Dansk Oplagskontrol.

Annoncefald på ca. tre procent
På annoncesiden er Information ramt mindre hårdt end visse dagbladskollegaer, der har oplevet fald i annonceomsætningen på mellem 20 og 30 procent.

"Vi har haft et fald på tre til fire procent, det skyldes primært, at vi ikke har mange rubrikannoncer. Vores annoncemængde er stigende, men det forholdsvis lille fald betyder ikke så meget i det store billede."

Til næste år regner Morten Hesseldahl dog ikke med, at krisen er overstået.

"I vores budget for næste år, har vi fastholdt sidste års niveau, når det gælder annonceomsætningen. Men vi regner med at fortsætte oplagsstigningen, og så regner vi med, at Urban også får distributionsstøtte, så vi i værste fald mister lidt over tre mio. kr. i støtte."

Information har i 2009 ansat en fotochef og arbejdet med avisens billedside, derudover er det sket stor fremgang på nettet, hvor information.dk's brugertal er vokset med 70 procent siden relanceringen. Information.dk har netop vundet avisbranchens pris for årets webavis 2009

Information A/S har forskudt regnskabsår fra maj til 30. april. På den kommende generalforsamling senere på måneden, vil ledelsen stille forslag om, at regnskabsåret skal følge kalenderåret fremover.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også