Dagblade mistede 700 mio. kr. fra januar til juni

Danske medier tabte næsten to mia. i annonceomsætning i 1. halvår 2009 - og dagbladene mistede forspringet som annoncemedie.

Skulle nogen have været i tvivl, bliver det nu slået fast med syvtommersøm. 1. halvår bød på en regulær opbremsning på annoncemarkedet, der først og fremmest ramte dagbladene, der samtidig mistede positionen som den mediekategori med størst omsætning.

Det viser halvårsrapporten fra Dansk Oplagskontrol over annonceomsætningen fra januar til juni i år, der bygger på tal fra medierne selv og derfor giver et ret præcist billede af udviklingen. Og udviklingen stod på "av" for samtlige mediekategorier, der tilsammen mistede knap 1,7 mia. kr. - eller 25 procent af omsætningen, der faldt fra godt syv mia. kr. til 5,3 mia. kr.

Værst gik det altså ud over dagbladene, der mistede 700 mio. kr. i omsætning i 1. halvår - fra 1,7 mia. kr. i 1. halvår 2008 til 1 mia. kr. i 1. halvår 09, et fald på næsten 40 procent.

Den anden printkategori, magasiner og fagblade, har også taget sine hug i første halvår, hvor omsætningen faldt 27 procent eller knap 300 mio. kr. - fra 1,02 mia. kr. til 745 mio. kr.

Tv mistede en tilsvarende omsætning og faldt fra 1,3 mia. kr. til én mia. - et procentuelt fald på 20 procent. Internettet omsatte også for en mia.kr. - et tab på 200 mio. kr. i forhold til første halvår 2008 eller 17 procent.

Dermed blev forskellen på annonceomsætningen på dagblade, ugeaviser, tv og internet i løbet af første halvår 09 udlignet - kategorierne tegnede sig hver især for en omsætning omkring de én mia. kr.

- LR

Annonceomsætning i 1. halvår 2009 i forhold til 1. halvår 2008. Kilde: Dansk Oplagskontrol.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også