Digital-tv sælger godt i Finland

Analyse: Finske erfaringer med salg af digitale tv-abonnementer, som Boxer TV lancerer søndag, er meget lovende, men Finland er ikke helt som Danmark i tv-sammenhæng.
Per Fanefjord Laursen

Den 1. september 2007 slukkede Finland de analoge tv-signaler i løbet af ét døgn. Det hurtige sluk, og et indbyggertal tæt på det danske, gør Finland til en interessant case-story, der i nogen grad kan kaste lys over den kommende danske udvikling.

Hele syv procent af de finske husstande stod med sne på skærmen, lige efter signalet slukkede. Modsat Danmark gennemførtes der i Finland ikke en stor offentlig informationskampagne til mange millioner kroner. Det var op til tv-aktørerne selv at få gjort seerne klar.

Det helt store stormløb mod de finske Radio/tv-forretninger foregik først i dagene efter det analoge sluk, og først efter tre måneder i november 2007 var alle tv-skærme klar.

Gode bivirkninger
Paradoksalt nok voksede tv-seningen i Q4 2007 - vs. Q4 2006 - trods det faktum, at ikke alle skærme var klar. Det forklares med, at tv-seningen generelt er i vækst, og at mange nye husstande fik mange flere kanaler til rådighed.

Da det analoge signal slukkede, steg abonnementstilgangen voldsomt til både DTT og til andre løsninger. Distributørerne nød godt af hinandens markedsføring. Kabel-tv penetrationen voksede således fra 10 til 25 procent. Det var så at sige en ægte 'win-win' situation, som det forklares af selskabet Digi Plus TV OY.

Nydelig abonnementsvækst
Selskabet Digi Plus TV er udbyderen af betalings-tv på DTT i Finland og i øvrigt delvist ejet af svenske Boxer.

Digi PlusTV solgte mindre løsninger med to tv-pakker i ni måneder op til det analoge sluk. I Danmark har Boxer solgt kun én pakke som en slags opvarmning.

Efter det analoge sluk i 2007 har Digi Plus TV nydt en ganske god abonnementsudvikling. Kerneproduktet er 11 tv-kanaler til 149,- dk.kr. pr. måned.

På de ca. to år har selskabet vundet ca. 27 procent af kernepotentialet; dvs af de hele 1,1 mio. potentielle husstande med almindelig antenne. Det giver helt præcist og aktuelt ca. 280.000 kunder. Man var ekstra stolte over at runde de 250.000 kunder efter præcis 1½ år.

Én af Boxer TVs store udfordringer i Danmark er, at de potentielle kunder tilbydes otte non-pay kanaler i mux1-2 - uden at man behøver være Boxer-abonnent. Det synes et godt tilbud til de potentielle kunder, der altid har afvist mange tv-kanaler.

Ikke desto mindre viser den finske erfaring, at mange non-pay-kanaler ikke har hæmmet forretningen for Digi Plus TV. I  Finland har der længe været udbudt fire gratis free-to-air public service kanaler og syv kommercielle, hvilket også har betydet, at det finske pay-tv marked har været meget umodent. Set i det lys er Digi Plus' salg ganske flot.

Finske forskelle
Viasats direktør Kim Poder afviser, at den danske og finske situation kan sammenlignes.

Den vigtigste forskel for ham er, at satellitudbyderne i Finland ikke tilbyder egne stærke, eksklusive kanalbrands. Det finske parabolmarked står svagt med penetration på kun fem-syv procent - kun halvdelen af det danske - men den afgørende forskel er, at Viasat som aktør fremstår langt stærkere, end de finske paralleller, ifølge Viasat-direktøren.

Udover forskellen, som Kim Poder peger, på, er det signifikant, at der er i Finland er hele 1,1 mio. husstande med almindelig antenne ud af en population tæt på den danske på ca. 5 mio. Digi Plus' potentiale har været enormt.

Forklaringen er, at Finland i årtier har haft mange jordbaserede tv-tilbud, både public service og kommercielle, hvilket har lagt en dæmper på kabel-og parabol penetrationen.

Finland har også altid haft en langt mere liberal mediepolitik i forhold til Danmark. I Finland blev der tilladt kommercielt tv helt tilbage i 1957.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også