Danske Spil sværger til tv

Sværvægteren blandt danske annoncører har fordoblet investeringen i online annoncering - men sværger stadig til tv og ser nye muligheder i digital-tv.
Zandra Damsgaard

Lavkonjunkturen har fået pengene til at sidde mindre løst hos spillelystne danskere – de spiller ganske vist stadig, men de gør det ikke nær så ofte. Det kan man mærke hos Danske Spil, som af samme grund har været nødt til at skære i organisationen.

Marketingbudgettet er ikke gået ram forbi, men selvom man over en bred kam har skruet ned for annonceringen, er selve mediebudgettet stort set på niveau med sidste år. Det skyldes blandt andet muligheden for at forhandle bedre priser hjem hos de trængte medier.

De frigjorte midler tilflyder i stigende grad de digitale medier på bekostning af de traditionelle.

"For internettets vedkommende har vi næsten fordoblet vores investeringer fra 2007 til 2008, og det vil nok ikke være meget forskelligt i år," vurderer Danske Spils marketingdirektør, Klaus Byrialsen Lohse.

Han vil ikke sætte kroner og ører på budgettet, men med 80 årlige kampagner og en omsætning i milliardstørrelsen, er det til at tage og føle på. Ifølge Gallup Adfact står Danske Spil for 41 pct. af de samlede medieinvesteringer på det danske spillemarked.

Tv fortsat størst
Selvom onlinemediet fylder meget i virksomhedens bevidsthed, er historien en lidt anden, når man kigger i dens mediebudget. Her løber tv med halvdelen af marketingkronerne og er dermed Danske Spils ubestridt største annonceplatform.

"For os er tv det største og mest effektfulde medie. Det kan selvfølgelig variere fra produkt til produkt, men med for eksempel et Lotto-produkt, som skal ramme flest muligt mennesker fra lørdag til lørdag, er tv stadig det suverænt stærkeste medie," fortæller Klaus Lohse.

Med efterårets udrulning af det digitale tv-sendenet bliver det muligt i højere grad at interagere med de danske tv-seere, og det gør ifølge Klaus Lohse digitalt tv til en interessant ny medieplatform:

"Det er jo oplagt, at folk kan spille hjemmefra i forbindelse med fodboldkampe eller gameshows. Med digitaliseringen vil det blive mere naturligt for folk, at der kommer en returvej. Udfordringen har hidtil været, at det har været envejskommunikation, men vi tror på, at det bliver en salgskanal på et tidspunkt."

Nye digitale tiltag
Online udgør bannerannoncer og søgeord den største andel, men Danske Spil har en række digitale skibe i søen. Målrettet markedsføring i form af elektroniske nyhedsbreve fylder stadig mere, og på mobilen tilbyder man kunderne muligheden for at spille via sms, dog hidtil med begrænset succes:

"Det er jordens nemmeste måde at spille på, men det har altså ikke fanget spillernes interesse endnu. Vi tror på, at der sker noget, efterhånden som folk bliver mere vant til at bruge den type løsninger," lyder det fra Klaus Lohse.

Danske Spil lægger mange kræfter i web-tv og sender i øjeblikket dagligt 8-10 timer med blandt andet hestesport. Inden årets udgang lanceres en spritny udgave af Danskespil.dk, hvor web-tv ifølge marketingdirektøren kommer til at fylde endnu mere.

Smæk for skillingen
Det stigende onlinefokus er ikke bare tidens seneste marketingtendens – hos Danske Spil er der målbart smæk for hver en skilling, og sidste år kom 18 pct. af omsætningen fra internettet.

”De digitale medier betyder rigtigt meget for os; ikke bare som en markedsføringskanal, men som en salgskanal. Nogle flytter deres spil online, og samtidig kommer nye spillere til, som ikke spiller offline," siger Klaus Lohse til MediaWatch.

Han ser ”et pænt potentiale” for kanalen, men slår fast, at Danske Spil ikke forventer at flytte hele offline-salget online:

"Om mange år vil forhandlersalget stadig være det største. Men omsætningen på nettet vil blive ved med at stige, og derfor har vi meget fokus på det."

En anden grund til det store onlinefokus er den øgede konkurrence, som Danske Spil igennem de seneste år har fra udenlandske spilleselskaber, der ikke er underlagt den stramme danske skattelovgivning og de dertilhørende forpligtelser.

En lovændring ligger i øjeblikket og ulmer og vil i givet fald åbne for en helt ny konkurrencesituation på internettet – og med den en række nye muligheder, som Danske Spil er opsat på at imødekomme.

Danskespil.dk har hver måned 800.000 unikke brugere, og virksomheden har flere end en halv million kunder alene på hjemmesiden. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også