Viasat: Definitivt nej til Boxer TV

Tre dage før Boxer TV for alvor lancerer er én ting klart: TV3-kanalerne er ikke med hos Boxer og kommer det ikke.
Per Fanefjord Laursen

"Det er definitivt besluttet tidligere på året, og den aktuelle udvikling bekræfter, at TV3-kanalerne ikke skal på Boxer, men ligge på vores egen platform," bekræfter direktør Kim Poder, Viasat.

Viasat tror ganske enkelt ikke, Boxer TV bliver en væsentlig aktør i en overskuelig fremtid. Det store regneark hos MTG-cheferne viser, at det bedst kan betale sig at opsnappe de ledige husstande efter analogt sluk til egen platform - set i lyset af de priser og betingelser, Boxer TV tilbød for TV3-kanalerne.

Boxer TV afviser, at der har været gennemført rigtige forhandlinger med Viasat om priser og betingelser.

"Boxer skal nok finde sin kundegruppe, men det er en bedre forretning for os - for begge indtægtsben - at satse på at vinde mange nye husstande til vores platform. Det gælder både, når vi regner på sagen set med abonnementsøjne, men også med hensyn til penetration og reklameindtægter," siger han og uddyber:

"De nyeste salgstal bekræfter, at Viasat også vinder en god del af de husstande, der lige nu er i markedet for nye modtagemuligheder op til det analoge sluk."

Han vil ikke ud med salgtal, men finder det naturligt. Han henviser til, at satellitteknikken er mere langsigtet end DTT - herunder den uudtømmelige plads på satellit til kanaler, også med HD.

Investering i image
Kim Poder lægger ikke skjul på, at TV3s store programinvesteringer i et år med reklame-lavkonjunktur afspejler årets vigtige distributionsopgør.

Viasat har bevist oprustet på programimage, hvor man både satser på gode seertal, men også på unikke, særlige programbrands, der stikker ud, når de ledige husstande står nede i forretningen og skal vælge leverandør.

Kortsigtet sats på gamle satellitter
Det analoge sluk er utvivlsomt en glimrende anledning til at hente nye kunder- også for Viasat. Der er god logik i, at Viasat på kort sigt satser på abonnementsalg til egen platform (DTH).

Viasat har lanceret en offensiv prispolitik, hvor abonnement det første år koster det halvdelen af, hvad det koster det andet år. Forbrugerrådet har allerede noteret sig, at der er så stor forskel på prisen. Et spørgsmål, der melder sig, er dog, hvad kunderne gør, når de begynder at få regningen for andet år? Vil de vælge Viasat fra, og i stedet vælge Boxer, som afhængig af tv-behov vil blive opfattet som en billigere løsning i forhold til Viasat.

Det kan være dét tidspunkt, hvor MTG's Jørgen Madsen ringer til sin mangeårige, gamle kollega, Boxer-direktør Steen Ulf Jensen, og tilbyder sig.

En anden problemstilling omkring Viasats satsning på DTH er, at platformen må betegnes som 'old school' teknologi fra 90'erne. Er det den rette langsigtede satsning at konkurrere fra satellitter, når man samtidig tager i betragtning, at Viasat ikke er med i IP-leverandørernes grundpakker, men kun som tilvalgskanaler.

Ifølge MediaWatchs oplysninger har TDC’s IP-tvplatform HomeTrio vundet rigtig mange kunder i år og nærmer sig 100.000 husstande, men Viasat er altså kun på som tilvalgspakke.

Strategien kan synes risikabel, hvis udviklingen i markedet for betalings-tv bevæger sig fra DTH til IPtv - og ikke mindst til jordbaseret digital tv.

Oprør fra antenneforeninger
Viasats mangeårige relationer til antenneforeningerne er også i bevægelse.

Efter den seneste afgørelse i Konkurrencerådet skal Viasat nu ændre sin pakkettering af kanaler, således at Viasat ikke kan kræve, at kanalerne automatisk ligger i den første tv-pakke - mod at kanalpriserne til gengæld er lave.

Viasat har i stedet indført en anden offensiv prispolitik i forhold til antenneforeningerne, hvor dem der vil have TV3, så må betale mere. 

Med det enorme udvalg af tv-kanaler, som antenneforeninger kan vælge, melder spørgmålet sig før eller siden, om foreningerne så småt er klar til et opgør med Viasat. 

Et usikkerhedsmoment er, hvorvidt TV3s brandsstyrke ude i antenneforeningerne er så høj, som den var engang? Hovedkanalen TV3 har langt lavere seeropbakning end i velmagtsdagene, og det vil på et tidspunkt gå op for foreningene, at TV3+ kun har én SAS Liga kamp tilbage i weekenderne.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu