Tv-distributører presser hinanden langt ned i pris

Lanceringen af digital-tv bliver også startskuddet på en priskrig i stil med den, der de senere år har præget bredbånds- og mobilmarkedet.
Michael Stenvei

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Allerede i dag har krigen om tv-kunderne fået Boxer TV, som er ny på markedet, til at skære 45 pct. af prisen på selskabets mindste tv-pakke.

Ifølge Boxer TV er der tale om et kampagnetilbud, men i branchen venter flere, at slagtilbud af den karakter er kommet for at blive.

"Som forbruger skal man være glad for udviklingen," siger Allan Bugge, direktør i Branchen ForbrugerElektronik.

Opslidende priskrig
Han peger på, at de mange reklamer i dagblade, magasiner og på tv er tydelige tegn på, at konkurrencen allerede har indfundet sig på markedet.

Yousee er Danmarks største udbyder af betalings-tv. Adm. direktør Niels Breining deler opfattelsen af, at hele markedet står foran en opslidende priskrig.

"For få år siden var der reelt kun to-tre udbydere. I dag er vi mange. Derfor vil der komme en voldsom konkurrence. Vi vil tilstræbe, at den kommer til at handle om kvalitet og udbuddet af kanaler. Andre vil fokusere på prisen, og derfor vil konkurrencen uundgåeligt påvirke priserne," siger Niels Breining.

Ingen har lyst til at sætte tal på, hvor store prisfald der venter. Alligevel tøver Allan Bugge ikke med at drage paralleller til kampen om mobil- og bredbåndskunderne, som på få år har ført til prisfald på op til 75 pct.

Det skal ses i forhold til, at en gennemsnitlig tv-pakke koster 2.000-3.000 kr. om året.

Slagsmål mellem de store
De store prisfald på telemarkedet skyldes, at slagsmålet står mellem finansielle giganter som TDC, Telenor og Telia. Men også på tv-markedet står giganterne ansigt til ansigt, idet krigen om seerne kommer til at stå mellem TDC, Telia, Telenor, svenske Boxer TV og den internationale mediekoncern MTG AB.

Mens kunderne vil opleve tv-krigen i form af lavere priser, er branchen udmærket klar over, at krigen vil få tabere.

"Konkurrence betyder, at nogle bliver større, mens andre må lukke," konstaterer Allan Bugge.

I dag kan Danmarks 2,5 mio. husstande med et eller flere fjernsyn bl.a. vælge mellem Viasat, Canal Digital, Boxer TV, Telia Stofa, Yousee, TDC's Hometrio og internet-tv fra Telia.

Baggrund om priskrig
Der er i dag syv selskaber med landsdækkende tv-pakker.

Det betyder kamp om Danmarks 2,5 mio. tv-husstande.

I gennemsnit råder hver husstand over mere end to fjernsyn.

Krigen forventes at føre til markant lavere priser de kommende år.

I dag koster en typisktv-pakke 2.000-3.000 kr. årligt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også