En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag26. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
25.10.2009kl. 02.54

CityAM runder avis nr. 1000

Jens Torpes engelske gratisavis 'CityAM' runder udgivelse nr. 1000 i dag, hvor den veletablerede erhvervsavis så småt er ved at ryste krisen af sig.
Per Fanefjord Laursen

CityAM

* CityAM blev lanceret i september 2005 med distribution på 55.000 ex. i London City og Canal Wharf.

* I dag udkommer den i 110.000 ex. i Greater London.

* Gratisavisen når hver dag 2,4 procent af befolkningen i Greater London - mere end Financial Times - og det samme som The Independent.

* CityAM har en klart yngere læserprofil end alle andre seriøse aviser i Greater London.

* CityAM blev lanceret af og ejes af Jens Torpe, tidligere TV3- og MTG-direktør samt tidligere direktør for Metro International.

* CityAM gik i plus efter 2½ år, og øgede sit annoncesalg med 21 procent i 2008. Men så ramte krisen, og resultatet lander i et nul i 2009, vurderer Jens Torpe.

Kilde: YouGov, juli 2009.

Lykønskninger strømmer ind fra notabiliteter i den britiske finans-, politiske og medieverden til gratisavisen CityAM med danske Jens Torpe i spidsen, der i dag har sendt avis nr. 1000 på gaden i London.  Blandt de lykønskninger, der er landet på Jens Torpes bord, er hilsner fra Gordon Brown, Sir Richard Branson, WPPs Sir Martin Sorrell, London-borgmester Boris Johnson og mange flere.

"Tillykke til CityAM med at nå 1000 udgaver. Jeres avis har holdt både Westminster og City informeret i en tid med stor økonomisk turbulens," skiver Gordon Brown i en hilsen til Jens Torpe og medarbejderstaben, der var de første til at lancere en daglig gratis erhvervsavis i London.

Bunden er nået
Fine hilsner er dog ikke det eneste Jens Torpe, der er tidligere MTG og Metro International direktør, kan glæde sig over. Han er endnu mere tilfreds med, at den krise, der ramte som en rambuk for knap et år siden, synes at have raset ud, i hvert fald set fra hans stol på en gratisavis i London.

"Jeg har været i mediebranchen i mange år og set mange kriser, men aldrig et dyk som vi oplevede her. Derfor er det rart at konstatere, at bunden synes nået, og vi er på vej tilbage."

Der er genfundet så meget stabilitet, at CityAM nu ligger fem procent under sidste års omsætning, mens hele avismarkedet i England ligger 20 procent under. Netop CityAM var ellers mere udsat end mange andre, da finanskrisen ramte England. En stor del af annoncørerne er lige præcis de virksomheder, der var allermest udsatte og blev udråbt som ansvarlige for krisen.

"Vi var trods alt så heldige, at 50 procent af vore annoncører er upmarket eksklusive produkter, mens den anden del ganske rigtig er finansielle produkter, herunder niche-finansielle ydelser. Og sidstnævnte var ikke så hårdt ramt af recessionen," forklarer han.

Klar identitet
På den baggrund er Jens Torpe optimistisk på vegne af CityAM og gratisaviser generelt, men han er ikke overrasket over, at mange mainstream gratisudgivelser over hele Europa har været gennem en svær tid. Blandt andet hans gamle arbejdsplads Metro International.

"Der er stadig potentiale i papir, men der er ikke potentiale i nye gratisaviser uden et klart mærke og en identitet - og et indhold, der støtter den identitet. Det har vi lært af begivenhederne i Europa det seneste år."

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 16.30
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 15.40
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 15.00
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 14.12
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 13.54
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 12.47
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 12.47
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 12.18
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 11.22
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 10.51
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 10.07
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 08.27
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 08.03
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 07.07
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Treasury Specialist

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge