CityAM runder avis nr. 1000

Jens Torpes engelske gratisavis 'CityAM' runder udgivelse nr. 1000 i dag, hvor den veletablerede erhvervsavis så småt er ved at ryste krisen af sig.
Per Fanefjord Laursen

Lykønskninger strømmer ind fra notabiliteter i den britiske finans-, politiske og medieverden til gratisavisen CityAM med danske Jens Torpe i spidsen, der i dag har sendt avis nr. 1000 på gaden i London.  Blandt de lykønskninger, der er landet på Jens Torpes bord, er hilsner fra Gordon Brown, Sir Richard Branson, WPPs Sir Martin Sorrell, London-borgmester Boris Johnson og mange flere.

"Tillykke til CityAM med at nå 1000 udgaver. Jeres avis har holdt både Westminster og City informeret i en tid med stor økonomisk turbulens," skiver Gordon Brown i en hilsen til Jens Torpe og medarbejderstaben, der var de første til at lancere en daglig gratis erhvervsavis i London.

Bunden er nået
Fine hilsner er dog ikke det eneste Jens Torpe, der er tidligere MTG og Metro International direktør, kan glæde sig over. Han er endnu mere tilfreds med, at den krise, der ramte som en rambuk for knap et år siden, synes at have raset ud, i hvert fald set fra hans stol på en gratisavis i London.

"Jeg har været i mediebranchen i mange år og set mange kriser, men aldrig et dyk som vi oplevede her. Derfor er det rart at konstatere, at bunden synes nået, og vi er på vej tilbage."

Der er genfundet så meget stabilitet, at CityAM nu ligger fem procent under sidste års omsætning, mens hele avismarkedet i England ligger 20 procent under. Netop CityAM var ellers mere udsat end mange andre, da finanskrisen ramte England. En stor del af annoncørerne er lige præcis de virksomheder, der var allermest udsatte og blev udråbt som ansvarlige for krisen.

"Vi var trods alt så heldige, at 50 procent af vore annoncører er upmarket eksklusive produkter, mens den anden del ganske rigtig er finansielle produkter, herunder niche-finansielle ydelser. Og sidstnævnte var ikke så hårdt ramt af recessionen," forklarer han.

Klar identitet
På den baggrund er Jens Torpe optimistisk på vegne af CityAM og gratisaviser generelt, men han er ikke overrasket over, at mange mainstream gratisudgivelser over hele Europa har været gennem en svær tid. Blandt andet hans gamle arbejdsplads Metro International.

"Der er stadig potentiale i papir, men der er ikke potentiale i nye gratisaviser uden et klart mærke og en identitet - og et indhold, der støtter den identitet. Det har vi lært af begivenhederne i Europa det seneste år."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også