Aller satser på partnerskaber

Siden Aller for et år siden relancerede sine websites, er de digitale ambitioner vokset. Næste skridt er at inkludere partner-sites i netværket.
Tine Brødegaard Hansen

I et futuristisk miljø svævende over Københavns Havn, byder Allers kommercielle direktør Jesper Ulsø, indenfor i et mødelokale, der bliver oplyst af det skarpe sollys, der reflekteres i vandet dybt under panoramavinduerne i mediehusets nye hovedkvarter.

Kontrasten til Valby-domicilets mørke kringelkroge kunne ikke være større. På den digitale front er der også sket meget siden Aller i november sidste år relancerede 33 sites og tog hul på det digitale stormløb. Brugertallet for Allers sites er samlet set vokset med cirka 200.000 fra august 2008 til august i år, hvor det ligger på 928.697 brugere.

Partnerskaber skal hæve trafikken
Indtil videre har omsætningen på de digitale aktiviteter minus bannersalget nået 50 mio. kr. årligt.

"Branding på nettet af vores blade og magasiner er godt, men vi måler vores succes på, hvor meget vi tjener ved, at en kvinde besøger netværket, " siger Jesper Ulsø.

'Netværket' lyder som noget fra Matrix-filmene, og det er ikke helt forkert. For når først en kvinde har tjekket nyheder på femina.dk, er blevet ledt til en webshop af Google, eller har spillet på pling.dk, skal hun suges videre i Allers kulørte centrifuge, der skal vokse yderligere.

"Vi vil invitere eksterne sites ind i Aller-netværket. Vi har teknologien til at integrere dem i vores netværk og vi sætter vores salgsorganisation ind på at sælge bannerreklamer og andre produkter, og de får en andel af indtægterne. På den måde dækker vi en endnu større del af de områder, der interesserer kvinder, når de går på nettet."

Netværkstanken betyder også, at selvom det kan være svært at tjene store penge på annoncer på seoghoer.dk fungerer sitet som trafikknudepunkt for andre Allers sites, shops osv., som brugerne bliver ledt hen til via talrige krydshenvisninger.

Kendis-bloggere søges
Med ekspansionslysten lysende ud af øjnene, forklarer Jesper Ulsø nærmere.

"De eksterne sites kan være mode-, sundheds-, eller skønhedsites og -blogs. Det kan også være en kendt person der blogger, eller en privatperson der skriver om de kendte. Sådan en blog kan indgå i netværket og dermed skabe endnu mere trafik."

Målet er, at alle danske kvinder på nettet skal bruge Aller Medias netværk, men trafikken skal hele tiden kobles til at hæve fortjenesten på hver enkelt kvinde.

"Lykkes vi med at have en større fortjeneste per besøg, end de forskellige nyhedssites har, som har mere trafik end os, får vi en selvforstærkende forretningsmodel. Så kan det betale sig for os at købe for en mio. kr. reklameplads på et nyhedssite, fordi vi ved, at vi kan tjene halvanden mio. kr. på den trafik det tilfører vores sites," siger Jesper Ulsø.

Dødsstjernen Facebook
'Glam Media' er en af de inspirationskilder, der ligger til grund for Allers digitale strategi. I 2008 var kvindeuniverset glam.com større end Facebook i USA og har over 500 sites og blogs tilknyttet.

Men når det gælder community-tanken er Jesper Ulsø mindre optimistisk. Det skyldes et fænomen, der har rystet den etablerede medieverden.

"Facebook har bevæget sig gennem internetverdenen som en dødsstjerne, der suger brugernes tid til sig. Før Facebook talte vi meget om at skabe communities, nu spørger vi os selv, hvor mange sociale netværk, folk har tid til at være en del af. Hvis vi skaber dem, skal vi være meget skarpe på at det er et unikt interessefælleskab med særlige fordele," siger Jesper Ulsø.

Selvom nettet er grænseløst, håber han, at Allers unikke indhold målrettet en dansk virkelighed er det bolværk, der kan modstå syndfloden af udenlandske mode-, livstils- og gossipsites, som kun vil vokse i fremtiden og gøre det svært for danske medier at holde på kvinderne.

"Vi skaber indhold der interesserer mange kvinder, det får de ikke på samme måde fra internationale sites. En overgang talte man kun om, at brugergenereret indhold var fremtiden, men det kan ikke stå alene, og jeg synes allerede vi ser stærke tegn på en renæssance for professionelt produceret indhold," siger Jesper Ulsø.

Større end konkurrenterne
Aller Media ligger nummer 11 på listen over de virksomheder, der har flest brugere, ifølge augusttal fra FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier). Med cirka 929.000 månedlige brugere har Aller Media næsten 200.000 flere brugere end Bonnier Publications, Benjamin og Egmont Magasiners tilsammen cirka 763.00 brugere. Aller har dog også langt flest ugeblads- og magasinudgivelser.

Aller Medias overskud før skat faldt fra 184 mio. kr. i 2006/07 til 93 mio. kr. i 2007/08. Ugebladenes oplag faldt samlet fra 1.031.000 eksemplarer til 996.000 eksemplarer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu