JydskeVestkysten klar med e-reader test

50 læsere får JyskeVestkysten leveret via e-reader i det nye år. Bliver det en succes, skal et helårsabonnement koste ca. 1000 kr.
Tine Brødegaard Hansen

Det er slut med at vente på avisbudet og få tryksværte på fingrene for 50 JyskeVestkysten-læsere til januar.

De får avisen på Sonys e-reader som del af et forsøg, selskabet bag avisen, Syddanske Medier, har sat i værk i samarbejde med Esbjerg bibliotek.

"Vi har udskudt forsøget til januar, fordi vi ventede på, at Sonys e-reader kom i en 3G-version. Så bliver avisen automatisk sendt til e-readeren," siger Mikael Kamber, ansv. chefredaktør og adm. direktør for Syddanske Medier/JydskeVestkysten.

iPhone kan løbe med det hele
Samtidigt med e-reader-forsøget får en række andre læsere avisen i en iPhone-version. Mikael Kamber tør nemlig endnu ikke udråbe den ene eller den anden platform som fremtidens primære afløser for avispapiret.

"Vi tester de to platforme op mod hinanden for at se, hvilken én brugerne er mest tilfredse med. Det er svært at vide, hvad brugerne kommer til at foretrække i fremtiden. Smartphones som iPhones bliver bedre og hurtigere, så de kan løbe med det hele. Men lige nu er det klogt at spille på flere heste."

2400 kr. billigere end papiravisen
Mikael Kamber satser på, at et helårs-avisabonnement til e-reader eller iPhone vil koste cirka 1000 kr. Det er 2.400 kroner mindre end, hvad papiravisen koster.

"Vi vil ikke begå samme fejl som på nettet med at gøre indholdet gratis, men det skal naturligvis være billigere. Prisen afhænger af betalingsviljen, den skal vi også teste. Hvis vi kan tage 1000 kr. årligt for et abonnement til en e-reader, vil det stadig være en fornuftig forretning for os, fordi vi sparer tryk- og distributionsudgifterne," siger Mikael Kamber.

Han er langt fra sikker på, at den nye teknologi vil sælge flere aviser.

"Det er hulens svært at vide, og man skal ikke tro, at den er hjemme på grund af teknologien. Japan er det land, der er suverænt længst fremme med mobiltelefonen som medieplatform, alligevel har avishusene der svært ved at tjene penge på at sælge indhold til mobilen."

Mikael Kamber håber ikke, at Amazons Kindle vinder kampen om at blive den primære e-reader-udbyder.

"Amazon skal have 70 procent af omsætningen fra avisabonnement-salget, så vi satser på, at der kommer stærke konkurrenter til deres Kindle, ellers er der risiko for, at Amazon vil kontrollere markedet til skade for mediehusene."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også