Tv-kampagne: Vi når vore mål

Det er svært at gennemskue, hvor godt eller dårligt, det reelt står til med at få flest mulige tv-seere klar den 1. november, og kampagnen har selv ændret målestokken.
Per Fanefjord Laursen

'Det nye tv-signal' kampagnen har tirsdag opdateret sine prognoser for det analoge sluk, hvor man nu benytter et nyt helhedssyn på situationen i de danske husstande.

I den nye status skelner man ikke mellem primær og sekundær tv-sening, da det også er et problem, hvis man oplever sort skærm i soveværelset.

"Vi er ikke bagud – alle tal følger de prognoser og mål, vi selv har sat op sidste år," siger sekretariatchef Henrik Vejlgaard.

Status i går var, at 120.000 husstande mangler at blive klar med det primære eller sekundære tv, og at 53.000 hustande vil opleve sort skærm den 1. november, lyder prognosen.

"Det vil sige, at vi forventer at ca. 70.000 vil blive klar i de næste 10 dage Vi baserer vores prognoser på erfaringer fra Sverige, Finland og USA samt Bygas2-projektet, (tidl. kampagne, red.)" siger sekretariatschef Henrik Vejlgaard, 'Det ny Tv-signal'.

De 120.000 er ikke sammenlignelige med analyseinstituttets Greens 14 dage ældre tal på 130.000, der er omtalt i Børsen onsdag. I Børsen-artiklen, hvor både en medieforsker og politiker er bekymret, konstateres det også, at kampagen er langt bagud, fordi kravet er, at det primære tv-apparat i kun 13.000 husstande må ende i sort. Det er den officielle målsætning om, at kun to procent må være i sort.

Ny målestok
'Det nye tv-signal' har for nylig ændret sin egen målestok for, hvordan situationen ser ud.

Man bliver stadig målt på det officielle to procents krav, når det gælder afregning over for staten, men sekretaritatet opererer i praksis med et andet fikspunkt for kampagnen, der tager højde for realiteterne ude blandt tv-seerne.

"Vore prognose på 53.000 går både på de primære og sekundære tv. I prognosen antager vi, at de fleste vil være klar på deres primære tv, mens flere ikke vil være klar på deres sekundære tv. I prognosen er også indkalkuleret husstande tilknyttet et fællesantenneanlæg, hvor ejeren/den ansvarlige ikke har gjort anlægget klar i tide. Vi forholder os således til det samlede antal husstande, der kan forventes at få sort skærm – uanset årsagen, også dem der selv vælger at tage en periode uden tv," siger Henrik Vejlgaard.

Henrik Vejlgaard mener, man har en god chance for at nå de sidste svære husholdninger, fordi kampagnen også opererer med en netværksindsats.

Den inkluderer et samarbejde med hjemmehjælpere i 90 kommuner, og ÆldreSagen, Dansk Røde Kors, ASF Dansk Folkehjælp og Kirke og Medier om at aktivere disse organisationers besøgsvenner og andre frivillige. Det vurderes, at der er aktiveret omkring 7.500 besøgsvenner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også