Amagerbanken har skrottet tv

Ønsket om at nå en yngre målgruppe har sammen med et kriseramt budget fået Amagerbanken til helt at droppe tv-reklamer i 2009. Indsatsen sættes nu online.
Zandra Damsgaard

Finanskrisen river og rusker i Amagerbanken og har gjort den til tidens vel nok mest omtalte bank herhjemme. Bundlinjen bløder, og det er også gået ud over marketingbudgettet.

Blandt andet har man sagt farvel til tv-reklamer i 2009, hvor digitale medier til gengæld kommer til at spille en stor rolle. Amagerbanken vil nemlig rigtigt gerne have fat i fremtidens bankkunder:

"Vi har fundet en niche i den unge målgruppe, og den henvender vi os bedst der, hvor de unge befinder sig," siger marketingchef Charlotte Hvidkjær til DigiWatch.

Det seneste fremstød for bankens ungdomsprodukt ’Basic’ er derfor i udgangspunktet en onlinekampagne, som bakkes op af print- og outdoor-annoncering.

Ifølge Charlotte Hvidkjær er omkostningen ved tv i øjeblikket simpelthen for stor i forhold til, hvad man som mindre bank får ud af det:

"Tv er stadig et godt medie, men det er ikke godt, hvis du ikke har muligheden for at bakke det op."

Amagerbankens onlineinvesteringer er derimod støt stigende. Hvor online i 2008 udgjorde 22 pct. af marketingbudgettet, går hele 35 pct. af marketingkronerne i år til digitale medier.

Back to basics
Ud over at helt basalt at markedsføre banken over for de 18-28-årige tjener den nye ’Basic’-kampagne det formål at involvere eksisterende og potentielle kunder i banken og dens mere end 100 år lange historie.

Med en rejse til 25.000 kr. som gulerod har det siden 1. september været muligt at dele historier og billeder med relation til Amager på kampagnesiden. For hvert billede doneres desuden 10 kr. til Ungdommens Røde Kors.

"Det bedste er jo at få brugeren til at involvere sig i virksomhedens brand, og online engagerer på en anden måde, end tv, print og outdoor gør. Det er et forum, unge bevæger sig i, og de er vant til at udveksle tekster og billeder online," lyder det fra Charlotte Hvidkjær.

Ved at opfordre til en god gang storytelling søger Amagerbanken tilbage til rødderne, og det er ifølge marketingchefen kendetegnende for 2009.

"Jeg mener, at vi har en god historie qua vores position på Amager, som jo er samlingspunkt for mange unge med studiemuligheder, musik, strand og så videre. Nu prøver vi at ryste støvet af os ved at gå tilbage i historien og tage udgangspunkt i øen. Man er nødt til at fortælle historien, for et logo siger ikke folk noget mere."

2009 er et image-år
Målet er at give tryghed og kendskab ud fra den overbevisning, at du er mere villig til at gå ind ad døren og sige goddag, når du kender virksomheden i forvejen.

Netop den personlige kontakt er central for banken med mottoet ”For dig der vil have en personlig bank”. Af samme grund bliver Amagerbanken ifølge Charlotte Hvidkjær heller aldrig en onlinebank.

Krisen har dog gjort det nødvendigt at snævre fokus ind, og i tråd med den aktuelle kampagne handler det lige nu om at sætte Amagerbanken på landkortet, også selvom man mest af alt har lyst til at lange produkter over disken.

"For os er 2009 ikke et produktår, men et år hvor vi gør opmærksom på, hvad vi står for. Bankernes produkter er jo sammenlignelige, og folk ved godt, at de kan få et Mastercard her. Lige nu er det vigtigste at være i forbrugerens øje og sikre vores image," fastslår Charlotte Hvidkjær.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også