Svær slutspurt for digital-tv kampagne

Én måned før det analoge sluk er der 130.000 husstande, der ikke er klar til digital tv, viser ny alternativ analyse fra Greens.
Per Fanefjord Laursen

Greens analyseresultat på de 130.000 husstande er ikke direkte sammenlignelig med analyserne fra kampagnen 'Det nye Tv-signal', men harmornerer udmærket med det niveau, som den officielle kampagne så i sin analyse fra den 1. oktober, skriver Børsen. 

'Det nye Tvsignal' offentliggør først sin statusanalyse efter den 1. november.

Kampagneleder Henrik Vejlgaard oplyser, at hans data også peger på, at ca. én måned før analogt sluk mangler 22 procent af de berørte husstande eller 130.000 husstande. Målet i udbuddet af opgaven var, at kun to procent eller 13.000 ender i sort den 1. november.

Henrik Vejlgaard er ikke specielt overrasket. Forløbet ligner det, der er set i Sverige, Norge og Finland, hvor en stor gruppe mennesker først tager emnet alvorligt i de sidste 14 dage op til, at deres tv går i sort. I nabolandene var overgangen vellykket.
 
Ifølge Ritzau tror Henrik Vejlgaard, at 53.000 husstande vil have sort skærm den 1. november.

Tv-panik den 1. november
Som allerede beskrevet på Mediawatch, er der en lang række årsager til, at det stort set er uundgåeligt med "tv-panik" søndag den 1. november. Det skyldes også, at folk kan få svært ved at få gjort deres tv-apparater klar, eller få hjælp til det, selv om de ved, hvad de skal gøre.

Medieforsker Preben Sepstrup vil ikke kritisere kampagnes afvikling, men tror at overliggeren har været sat for højt, opgavens omfang taget i betragtning.

'Det nye tv-signal' kampagnen, der udføres af bureauerne Advice og Metaphor, har haft et budget på knap 50 mio. kr.


 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også