SMS-news: DR sender flest - TV 2 er langsomst

TV 2 sendte næstflest nyheds-SMS’er i løbet af en måned, men kun to ankom til telefonen under et kvarter efter, nyheden lå på nettet.
Troels Gadegaard Frølich

Det er ikke hos TV 2, du skal tilmelde dig, hvis de breaking news-SMS’er, du modtager på mobilen, rent faktisk skal være breaking. Der er nemlig en ret god chance for, at lman kan læse nyheden på TV 2’s hjemmeside, inden SMS’en tikker ind.

Hos DR får modtageren flest nyheder tikkende ind, og generelt er man nødt til at tilmelde sig flere mediers SMS-tjenester, hvis man vil have "det hele med". Der er nemlig ikke enighed mellem medierne om, hvilke nyheder der fortjener en SMS-udsending.

150 SMS’er på en måned
Det viser en registrering af fire mediers SMS-tjenester, som MediaWatch har foretaget. Gennem en måned har vi været tilmeldt nyheds-SMS’er fra DR, TV 2, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet på en mobiltelefon med et CallMe-abonnement.

Vi har sammenlignet antallet af nyheder, fundet ud af hvor ofte medier er enige om, hvilke nyheder der er de vigtige og især kigget på hvor lang tid, der går fra nyheden ligger på mediets hjemmeside, til den er modtaget på telefonen.

I løbet af en måned løb der 150 nyheder ind på mobiltelefonen. Da den løb tør for strøm et par gange, har det ikke været muligt at se, hvornår syv af SMS’erne ville være blevet modtaget, så de er trukket ud af regnestykket. Tilbage er 143 SMS’er.

DR var absolut flittigst med 57 registrerede nyheder, mens TV 2 trykkede på send-knappen 51 gange. Jyllands-Posten og Ekstra Bladet var mere tilbageholdende med henholdsvis 19 og 16 SMS’er i løbet af september. Men kigger man nærmere på tallene, tegner der sig et dystert mønster for TV 2:

TV 2 er langsomst
Kun to gange nåede nyheden at ligge på tv2.dk i et kvarter eller mindre, inden SMS’en nåede frem. Det svarer til, at TV 2 i 96 procent af tilfældene har brugt mere end et kvarter på at få sendt SMS’er ud.

Til sammenligning er DR’s SMS’er fremme på mindre end et kvarter i 80 procent af tilfældene, og Jyllands-Posten skal kun bruge ti minutter 89 procent af gangene, de sender en SMS ud.

Ekstra Bladet er næstdårligst: De fik bragt deres SMS’er frem til vores mobil på under et kvarter 37,5 procent af gangene.

TV 2 tegner sig også for de fem langsomste SMS’er: For eksempel tog det to timer og 44 minutter at få sendt nyheden om Caroline Wozniackis finaleplads i US Open ud, mens Ekstra Bladet og Jyllands-Posten skulle bruge henholdsvis 17 og seks minutter.

Teknikken driller TV 2
Eva Rymann, der er redaktionschef på TV 2 Nyhederne fortæller, at beslutningen om at sende en SMS bliver taget, mens nyheden lægges på nettet. TV 2 forsøger at begrænse udsendelsen af SMS’er til tidsrummet 7-23 af hensyn til modtagerne, men alle breaking news inden for dette tidsrum burde blive sendt af sted øjeblikkeligt.

Ifølge TV 2s mobil manager, Jan Hoffmann, ligger skylden for de sene SMS’er hos teleselskaberne.

”Der er stor forskel på, hvor hurtigt det går, efter hvilket netværk man bruger. Og så har det også betydning, hvornår man har tilmeldt sig,” siger Jan Hoffmann.

Hvis telefonens netværk ikke kan håndtere den store mængde SMS’er, der bliver sendt ud, betyder det, at de senest tilmeldte til en nyhedstjeneste står i samme situation som den sidste beboer på en postrute: De modtager posten (eller SMS’en) senere.

Enige fire gange
De 150 SMS’er MidiaWatch har modtaget, dækker over 101 forskellige nyheder, og kun fire gange har alle fire medier vurderet, at en nyhed kvalificerede til at blive sendt af sted.

I to af tilfældene var der tale om sportsnyheder: Michael Mazes Europamesterskab i bordtennis og Caroline Wozniackis finalenederlag ved US Open. De to andre gange var, da Brorsons Kirke blev ryddet og en gruppe irakere blev tvangshjemsendt, og da en dansk soldat blev dræbt i Afghanistan.

I de fire tilfælde var Jyllands-Posten hurtigst to gange, Ekstra Bladet en enkelt gang, mens telefonen var slukket i det sidste tilfælde.


Fakta:

Registrerede SMS’er:

DR: 57
TV 2: 51
JP: 19
EB: 16

Antal gange SMS’en blev leveret et kvarter eller mindre efter, nyheden lå på mediets hjemmeside i procent:

JP: 89
DR: 80
EB: 37,5
TV 2: 4

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også