Kindle søger udenlands

Amazon har solgt 1,7 millioner eksemplarer på det amerikanske marked, og nu er konkurrenterne vågnet op.
Sten Løck

Siden sin debut i 2007 har Amazons Kindle har skabt det store gennembrud for e-readers på det amerikanske marked. Med 1,7 millioner solgte eksemplarer i ryggen tager Amazon nu succesen udenlands og tilbyder en engelsksproget Kindle i over 100 lande, inklusive Danmark.

Men konkurrenterne har lugtet gennembrudet og er nu i gang med at lancere egne løsninger. Den indtil videre mest prominente konkurrent er Sony, der var først på markedet, men altså er blevet overhalet af Amazon. Nu har Sony svaret igen med en hel serie nye e-readere samt en opgraderet online-butik med over en halv million titler, de fleste fra Google Books.

En række andre hardware-producenter er på vej nye modeller. Størst forventning knyttes der til PlasticLogics bud, en e-reader udført i tyndt, bøjeligt plastic.

Samtidig forventes en række andre aktører også at gå ind på markedet i 2010. Den største amerikanske bogkæde, Barnes & Noble er tæt på lancering, mens forlag som Hearst og Time har planer klar i skuffen. Selvsamme Time har en udmærket artikel om den aktuelle markedssituation, uden dog at nævne egen involvering.

Se et galleri af aktuelle e-readers her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også