Politikerne lunkne over for friere TV 2

TV 2's lange og offensive ønskeliste til politikerne, der skal normalisere TV 2's økonomi, har fået en tøvende modtagelse.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 får svært ved at få gennemført de forslag, der står på TV 2's omfattende politiske ønskeliste, der blev offentliggjort i mandags - hvad enten det bliver til et bredt eller smalt medieforlig. Det tyder de foreløbige kommentarer fra politikerne på, som dog er meget sporadiske indtil videre.

Kulturminister Carina Christensen er ikke begejstret for tanken om at ændre i den TV 2-redningsplan med en plan for TV 2-abonnement i 2012, som politikerne brugte mange kræfter på at blive enige om i januar.

"Vi agter ikke at trække den (redningsplanen, der p.t. ligger til godkendelse i EU, red.) tilbage," sagde hun til Ritzau.

Carina Christensen er heller ikke specielt vild med at lade TV 2 følge EU-regler, der kan give stationen reklamebreaks m.m., men hvis TV 2 føler sig decideret dårligere behandlet end konkurrenterne, så kan de fremføre behovet, og så vil hun gerne se på den mulighed i medieforhandlingerne.

Færre reklamer er TV 2's brand
Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen, afviser, at der kan laves om på reklamereglerne i et kommende medieforlig, hvis Socialdemokraterne er med i forliget.

Han peger på, at færre reklamer end de andre kanaler, er en af TV2's stærke sider, og sådan mener han fortsat, det skal være.

Mogens Jensen ser i øvrigt ingen idé i at ændre i aftalen vedrørende TV 2, før EU's behandling af redningspakken er færdig.

Venstre har indtil nu kun reageret på TV 2's bøn om at blive frigjort for kravet om, at TV 2 er tvunget til at have hovedsæde i Odense.

"Det er et klart nej herfra til TV 2's ønske om at flytte - det bliver ikke med vores støtte," siger Ellen Trane Nørby til MediaWatch.

Pas på TV 2
To brancheforeninger har også ytret sig.

Hos Dansk Journalistforbund er man langt fra imponeret over TV 2's nye lange politiske ønskeliste, især ikke en snak om EU's reklameregler, der er tæt på de britiske.

"Vi skal passe på, at TV 2 ikke ligeså stille mister sin publicistiske rammebetingelser, at stationen kommer til at ligne de andre kommercielle aktører. TV 2 har en særlig status i det kommercielle landskab, og den skal både virksomhed og politikere værne om," siger formand for DJ, Mogens Blicher Bjerregård, der også vender sig klart mod, at TV 2 kunne få muligheden for at fraflytte Odense.

Producentforeningen positiv
Til gengæld er der ganske positive tilkendegivelser fra Producentforeningen, der bakker op om TV 2's ønsker om at fremrykke brugerbetalingen ét år, således at TV 2 vil kunne opkræve brugerbetaling allerede fra den 1. januar 2011.

Producentforeningen ser heller ikke nogen fare i, at TV 2 kan få mulighed for at afbryde sine programmer med reklamebreaks og bakker ligeledes op om muligheden for, at virksomheder mod betaling kan få integreret sine produkter i f.eks. tv-serier, product placement.

Foreningen er dog ikke spor begejstret for et forslag om at ændre TV 2's tilhørsforhold til Public Service Puljen, men hilser derimod en styrkelse af TV 2's nuværende samarbejde med TV 2 Regionerne velkomment - som også står på TV 2's ønskeliste.

De mediepolitiske forhandlinger går i gang i januar og ventes afsluttet med et forlig før sommerferien. Forliget træder i kraft 1.1. 2011.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også