Kvinder sidder tungt på Facebook

Mænd samler informationer, mens kvinder netværker, og det kan give kvinder en fordel, vurderer Jon Lund.
Troels Gadegaard Frølich

De danske kvinder tilbringer mere end dobbelt så lang tid på Facebook end mændene. En analyse foretaget af konsulent og tidligere FDIM-direktør, Jon Lund, viser, at kvinderne står for 13 mio. af de i alt 19,3 mio. timer, danskerne tilbragte på Facebook i august.

“Der er lagt i gryden til en ny kønskamp på nettet. De nye sociale netværk, der i forskellige former tager verden med storm for øjeblikket, er som skabt til kvinder. Og det udnytter de. De statusopdaterer og netværker efter alle kunstens regler, mens mændene går langt mere halvhjertet ind i spillet” siger Jon Lund i en pressemeddelelse.

Han advarer nu mændene om, at de risikerer at komme bagerst i køen, når de gode jobs bliver fordelt:

“Der er ved at blive linet op til en polarisering, hvor kvinderne vil have langt stærkere kort på hånden til de udadvendte jobs, der kræver gode netværks-egenskaber. Mændene risikerer at stå tilbage med alle deres talenter, hvis de ikke opper sig,” siger Jon Lund.

Mænd vil have indhold
Selvom der er en overvægt af kvindelige brugere på Facebook, er det slet ikke nok til at forklare, at de står for over halvdelen af det danske facebook-forbrug: I gennemsnit tilbragte en kvindelig, dansk facebook-bruger nemlig 19 minutter dagligt på det sociale site, mens mændene kun bruger 11 minutter på at lave statusopdateringer, kommentere og chatte med andre brugere.

Til gengæld er tendensen vendt på hovedet, når det gælder informationssøgning på nettet, hvor mænd tilbringer over dobbelt så lang tid på nyhedssider.

“Hvis nogen troede, at der nu endelig var ved at være ligestiling, er det her en brat opvågning. Det er næsten som om internettet viser os vores sande jeg: At kvinder bare er supergode til at holde det sociale liv kørende, mens mænd er mere substans-agtige i det. Og det giver altså en helt ny ulighed i den netværkende verden” siger Jon Lund.

Hele Jon Lunds rapport kan læses her



 Tabel over danskernes tidsforbrug på sociale sites i august 2009 fra Jon Lunds rapport.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også