TV 2-ønsker en dårlig idé

Kulturministeren og TV 2's konkurrenter afviser klart nyt politisk udspil og ønsker.
Jacob Brejnebøl Knudsen

TV 2 vil ud af ventepositionen og atter være herre i eget hus. For at få handlefriheden tilbage ønsker ledelsen nu, at politikerne fremrykker TV 2's mulighed for at opkræve brugerbetaling fra 2012 til 2011.

Sker det ikke, er der lagt op til en forværring af TV 2's økonomi, fordi tabene på TV 2's hovedkanal forværres, siger bestyrelsesformand Lars Liebst, som dog ikke vil gå så langt som at forudsige nye underskud som i 2007.

"Men hvis ingen hjælper, bliver den i hvert fald ikke forbedret," fastholder han og siger, at brugerbetalingen er det redskab, der batter noget, når det gælder om at genoprette TV 2's økonomi, som er tynget af en gæld på over 600 mio. kr.

"Vi ønsker samme vilkår, hverken bedre eller værre," siger TV 2-formanden.

Nej siger minister
Kulturminister Carina Christensen (K), der kunne være TV 2's potentielle julemand, deler dog ingen gaver ud.

"Det synes jeg ikke er en god idé. Vi har en klar politisk aftale om, at det er fra 2012. Sådan er det," siger hun.

Hos konkurrenterne SBS og MTG ryster man atter på hovedet over TV 2's planer. Her har man længe ment, at TV 2-ledelsen overdriver sine problemer og hverken har behov for brugerbetaling i 2011, 2012 eller længere fremme i tiden - den holdning gælder stadig.

Der er ikke behov
"Driften på TV 2 fungerer fint, det kan man jo se. De gør det bedre end forventet. Det kan man bl.a. se ved, at den fik plus i 2008, som var et dyrt år med EM i fodbold, så vi mener bestemt ikke, at der er behov for brugerbetaling," siger MTG's adm. direktør Jørgen Madsen.

SBS-direktør Henrik Ravn deler holdningen og minder om, at mediebranchen er på vej igennem den værste reklamekrise, nogen kan huske, og at TV 2 alligevel genererer overskud i modsætning til mange andre.

Det giver anledning til undren over, at TV 2 ikke forsømmer en lejlighed for at fortælle om, hvor slemt hovedkanalen har det.

Lugter langt væk
"De har en overskudsgrad på 40-45 pct. på nichekanalerne. Det lugter langt væk af, at der ikke er den omkostningsfordeling, der skal være. Det kan godt være, at der er det, men det ser mystisk ud," siger han.

Sammen med adm. direktør Merete Eldrup præsenterede Lars Liebst i går en ny strategiplan for TV 2. Planen blev fulgt op af en række mediepolitiske ønsker, hvor fremrykningen af brugerbetalingen er den mest opsigtsvækkende.

Men Eldrup og Liebst ønsker sig også flere frihedsgrader i forhold til reklamer og public service-forpligtelser.

Selv om TV 2 som landets mest sete kanal er suveræn markedsleder, når det gælder tv-reklamemarkedet, hvor man sidder på 60 pct. af kagen, sammenligner Merete Eldrup TV 2 med »en udmærket bil med en masse sandsække bagi«.

I forhold til public service vil man derfor have mindre detailstyring, mens man på reklamefronten ønsker, at EU's og ikke de restriktive danske reklameregler skal gælde.

Det betyder bl.a., at man vil have mulighed for at tage penge for produktplacering, reklameafbrydelser og for at sælge reklamer til politiske partier og fagforeninger.

Samtidig ser TV 2 også gerne, at man ikke længere skal støtte dansk film med 68 mio. kr. om året.

Kulturministeren er i udgangspunktet skeptisk over for ideer som f.eks. produktplacering, men erklærer sig dog parat til at kigge på enkelte områder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også