Søren Riis: Gode takter

Søren Riis glæder sig over, at der i medieudredningen er udsigt til at få gjort op med princippet: En gang mediestøtte altid mediestøtte.

Fremover kan det være mere end annoncekroner de betalte dagblade må slås med gratisaviserne om. Et af de scenarier for fremtidens mediestøtte, der blev præsenteret i dag, rummer nemlig idéen om at ryste mediestøtteposen, så alle, der publicistisk gør sig fortjent til det, kan få tildelt støtte - uanset om man er gratis eller ej.

Den tanke falder i god jord hos adm. direktør Søren Riis fra MetroXpress, der driver gratisaviserne MetroXpress og 24time.

"Det altafgørende er, at vi får gjort op princippet om, at bare fordi man én gang har fået mediestøtte, så kan man også få det igen og igen. Det er positivt, hvis medierne i fremtiden skal gøre sig fortjent til at få støtte," siger Søren Riis, der gerne ser, at politikerne bliver inspireret af perspektiverne i det tredje og mest nytænkende scenarie, det såkaldte Meriteringsscenarium.

Her indgår alle støttemidler i tre forskellige puljer, der så kan søges og tildeles medier efter en række publicistiske kriterier - men som er er uafhængige af, om mediet er gratis- eller betalingsmedie og om man publicerer på net, på print, tv eller radio.

"Det er yderst fornuftige tanker, så det bliver lige vilkår for alle. Jeg synes også, at det er en god idé at lave en overgangsordning på nogle år, som de foreslår, så alle kan nå at tilpasse sig," siger Søren Riis, hvis eneste forbehold gælder den indbyggede risiko for mere administration og bureaukrati.

"Det kræver nogle meget klare regler, så det ikke kommer til at betyde øget bureaukrati og smagsdommeri," siger Søren Riis.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også