'Karen'-video set 400.000 gange ekstra

'Karen'-videoen, jægerbogen og H.A.S.H. er alle eksempler på, at informationskontrol er en svær én i internetalderen, skriver Jon Lund.

VisitDenmarks udskældte reklamefilm med den enlige mor Karen, der efterlyser faren til sin søn, bliver ved med at spøge, selvom VisitDenmark fjernede den officielle video fra Youtube sidste mandag.

Siden den officielle nedtagning er videoen set små 400.000 gange - en vækst på yderligere 32 procent i forhold til det antal visninger videoen opnåede i den tid den officielt var i live. Det viser en rekonstruktion som den tidligere direktør for FDIM, Jon Lund, har foretaget, og som offentliggøres i rapporten “Big Danish leak week: Information won’t be stopped”.

Jon Lund sammenligner VisitDenmark-sagen med det fejlslagne forsøg på at tilbageholde indholdet af bogen 'Jæger - i krig med eliten' og Arne Notkins beslutning på DR2 om ikke at bringe julekalenderen H.A.S.H. - hvis afsnit nu alligevel kan ses på internettet. Alle eksempler handler om den svære - for ike at sige umulige - øvelse at kontrollere information i internetalderen.

"Den vigtigste grund til at kontrol-paradigmet ikke dur længere er, at så mange ting bliver digitale. Så snart noget er digitalt er det lige til at rive ud af hænderne på dig og - vupti - er de ude i den store internet-malmstrøm. Det er derfor det i dag er så meget sværere at holde dårlige historier tilbage,” siger Jon Lund i en pressemeddelelse.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også