OMD: God august afblæser ikke krise

Mediemarkedet oplevede en lille bedring i august med et omsætningsfald på kun 10 procent i forhold til 2008, viser DRRB-indexet.
Per Fanefjord Laursen

Det danske mediemarked landede i index 90 i august, og det er en klar forbedring set i forhold til månederne april til juli, viser DRRB's månedlige indeksering af annonceinvesteringer.

OMD's Trading Director er dog ikke klar til at afblæse krisen.

"Én måned gør ingen trend, så vi vil ikke konkludere noget på august. Tværtimod, så er udsigterne for september ikke lovende indtil videre," siger Trading Director Claes Braagaard, OMD. Han bedømmer krisen som så vidt forgrenet, at der skal langt mere til, før han vil afblæse den.

Tv og web har det bedre
Ikke desto mindre kan tv-mediet glæde sig over, at tv er kommet over sin katastrofe-juli og i august havde den bedste reklame-måned siden januar med et fald på beskedne syv procent i forhold til august 2008.

Internettet er tilbage på de høje vækstrater med en stigning på 29 procent. Det er også et mærkbart comeback i forhold til perioden april til juli.

Dagbladene ligger 24 procent under sidste år i august, hvilket stort set er det tabsniveau, mediekategorien skal vænne sig til i 2009.

Lokal/Regionale ugeviser er den kategori af gamle medier, der indtil videre er sluppet bedst ud af et svært år. Kategoriens indextal er 83 i august.

Værste tab ligger hos magasiner og ugeblade, der er helt nede i index 55.

Fra oktober måned kan DRRB-tallene sammenligne lavkonjunkturen i 2008 med lavkonjunktur i 2009, og når det sker,  bliver markedet meget klogere på tingenes tilstand, minder OMD om.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også