Fogedretten stopper AidOnline

Dagbladene vandt første runde i kampen mod AidOnline, som udskifter bannerannoncer på websites med de annoncer selskabet selv sælger
MediaWatch

Fogedretten satte fredag eftermiddag en foreløbig stopper for AidOnlines forretningskoncept, som går ud på ved hjælp af et lille stykke software at erstatte bannerannoncer på websites med annoncer for velgørende organisationer, som AidOnline sælger annoncepladsen til.

I forvejen havde en række af de velgørende organisationer trukket sig fra samarbejdet med AidOnline på grund af den negative omtale af projektet.

Sagen var bragt for Fogedretten af FDIM og DDF, som nu er forpligtet til at anlægge en egentlig retssag mod AidOnline ved Sø- og Handelsretten. 

Forgedrettens afgørelse bliver udlagt som en stor sejr af Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen:

”Vi har fået medhold i, at Aidonlines koncept medfører en forringelse af annonceværdien på vores website og det er i strid med god markedsføringsskik. Og så er det blevet slået fast, at tekst og annoncer udgør et hele, som man ikke må gå ind og pille ved. Det krænker ophavsretten,” sagde hun efter afgørelsen til business.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også