Kvindeundersøgelse bliver til noget

Sponsorerne er på plads, så undersøgelsen ”Who Makes the News” kan gennemføres i Danmark.
Troels Gadegaard Frølich

Danmark har som det eneste skandinaviske land stået uden for den internationale undersøgelse “Who Makes the News?”, der hvert femte år kortlægger andelen af kvinder i medierne.

Nu er en række aktører imidlertid gået sammen om at sponsorere undersøgelsen, som udføres af det journalistiske udviklingsbureau, Kontrabande, og videnscentret for køn, ligestilling og etnicitet, Kvinfo.

Det er fagforbundene Dansk Magisterforening (DM) og Dansk Journalistforbund (DJ), der er gået sammen med DR og Dagspressens Fond om at spytte penge i projektet.

”Vi ved ikke ret meget, om højtuddannede kvinders position i medierne. Men mindre undersøgelser peger på, at kvinder langt sjældnere end mænd optræder som eksperter og kilder i de store nyhedshistorier. Derfor ser vi meget frem til at få afdækket, hvor meget taletid højtuddannede kvinder får og i hvilke historier, kvinder bruges som eksperter,” siger ligestillingskonsulent i DM, Sine Rønberg Hansen på foreningens hjemmeside.

De fire sponsorer skyder hver 65.000 kr. i projektet. Penge, som det ifølge generaldirektør Kenneth Plummer, er naturligt for DR at bidrage med:

"Bedre data og forskning om, hvordan man fremmer ligestilling i medieverdenen, vil i sidste ende komme mediebrugerne til gavn. Derfor giver det mening, at DR som fællesskabets medie - og kulturinstitution engagerer sig i arbejdet," siger Kenneth Plummer.



 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også