Weekendavisen i oplagsdyk

Mens nicheaviserne generelt holder oplagsskansen, har Weekendavisen som den eneste tabt i 2009 - knap 12 procent er væk.

Weekendavisen ser ud til at stå over for en øget udfordring, når det gælder om at holde på læserne.

Som en af de få nicheaviser har Weekendavisen tabt både læsere og oplag i første halvår 2009. Det viser de kontrollerede oplagstal fra Dansk Oplagskontrol og læsertallene fra Gallup.

Efter at have ligget stabilt oplagsmæssigt de seneste år har Weekendavisen mistet knap 12 procent de første seks måneder af året. Oplaget i første halvår 2007 og 2008 lå på henholdsvis 60.825 (2007) og 60.590 (2008), men er i første halvår 2009 dykket til 53.465 eksemplarer.

Avisen har dog ikke oplevet en tilsvarende nedgang i læsertal, men har "kun" sagt farvel til 14.000 læsere - fra 298.000 læsere i første halvår 2008 til 284.000 læsere i 2009.

Imens holder de øvrige nicheaviser, Kristeligt Dagblad, Børsen og Information, atter oplagsskansen og kan notere fremgang i oplag og antal læsere.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også