Fragmentering presser hovedkanaler

De nye kommercielle nichekanaler gnaver sig fast i tv-forbruget, og det går i stigende grad ud over markedets to hovedkanaler.
Per Fanefjord Laursen

Trenden er ikke helt ubeskrevet, men blot særlig tydelig i disse uger.

Både DR og TV 2 må erkende, at fragmenteringen fortsætter selv på et lille tv-marked som det danske, og at de nye kanaler, der dukker op, rent faktisk finder sig et publikum. Senest har TV3 Puls og 6'eren vundet hver sin bid.

Det rammer hovedkanalerne DR1 og TV 2, der i den seneste måned har tabt hele 9,3 sharepoint set i forhold til 2008. DR1 falder med 6,2 procentpoint, viser seneste opgørelse.

Seerandelene er mistet til et mylder af mellemstore og små tv-kanaler, herunder TV3 Puls, TV 2 News, TV3, TV 2 Sport, TV 2 Charlie, 6'eren, Discovery Channel, m.fl.

For TV 2-koncernens vedkommende er det en trøst, at TV 2 News og TV 2 Charlie er blandt dem, der samler andele op. Omvendt lider TV 2 under, at man ikke må lancere nye nichekanaler som et forsvar. Ingen knobskydninger var en betingelse for, at EU ville acceptere, at TV 2 fik et statslån i 2008.

DR2 taber også lidt, og DR TV er samlet set 6,5 point under 2008-niveau.

Shareudviklingen skal læses med det forhold, at DR1 og TV 2's shares var ekstra pæne i august-ugerne i 2008 på grund af OL-dækning fra Beijing.

Kilde: Gallup, Mediaedge:cia

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også