Avisen.dk satser på nye sponsorater

Avisen.dk vil vinde kampen om annoncekronerne på nettet via sponsorater, hvor sponsorer bl.a. kan lægge eget redaktionelt indhold på sitet.
Troels Gadegaard Frølich

Hvordan er reglerne for dagpenge? Hvad er det særlige ved en tillidsrepræsentant, og hvad har LO på hjerte? Svarene ligger ikke kun på fagforeningens egen hjemmeside, men også på en underside på avisen.dk, som LO har fået oprettet særskilt som sponsor for den nye netavis.

Det relancerede nyhedssite gik i luften i dag med særligt fokus arbejdsliv, leveret af en ti mand stor redaktion. Kampen om annoncørerne er hård på internettet, og derfor satser direktør og chefredaktør på avisen.dk, Rasmus Emborg, på at kunne føje salg af en ny og udvidet form for sponsorater til som en indtægtskilde, der bl.a. betyder, at sponsorere får adgang til at lægge eget redaktionelt indhold på sitet.

”Vi skal tjene penge på bannerannoncer og sponsorater. Det kan være organisationer, virksomheder eller andre, der køber plads på avisen.dk. Her kan de så lægge indhold, som de selv står for,” fortæller han.

Derfor kan læserne på avisen.dk søge i LO’s jobhåndbog på en til formålet oprettet underside på sitet, ligesom organisationen har en boks på forsiden med sine egne nyheder fra organisationen liggende på sitet.

Vil sælge sponsorater bredt
Rasmus Emborg understreger, at der vil være klar adskillelse mellem det kommercielle og redaktionelle stof. Og der er ingen krav om, at sponsorerne nødvendigvis skal have lige så meget forbindelse til folks arbejdsliv som LO.

”Vi vil gerne sælge vores sponsorater bredt. Det eneste krav er, at det er et lødigt indhold, som bliver lagt på sitet. Så man kan sagtens forestille sig, at vi sælger et sponsorat til en ferie- eller en bilsektion,” siger Rasmus Emborg.

Ifølge direktøren har ejerne ingen forventninger om, at avisen.dk skal give overskud til at begynde med. Mediebureauet MediaCom vurderede i april måned, at avisen.dk har potentiale til at nå en annonceomsætning på 340.000 kr. om måneden. Det forudsætter dog blandt andet, at hjemmesiden når målsætningen om at fordoble antallet af unikke brugere, så 360.000 personer klikker forbi sitet hver måned med udgangen af 2011. Avisen.dk er ejet af A-Pressen og Freeway i fællesskab.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også