Sådan er fremtidens medieforbruger

Den amerikanske medieforsker Jeffrey Cole gav på TV Festival sine 13 bud på, hvad der tegner fremtidens medieforbruger.
Louise Reseke

Avislæsning på print er fortid - tv vil til gengæld ekspandere og mobilen bliver den vigtigste formidlingsplatform i fremtiden. Stifter og leder af det amerikanske forskningscenter Center for Digital Future, Jeffrey Cole, har på baggrund af ti års studier af teenageres medievaner samlet 13 tendenser om fremtidens medieforbruger:

1. Dropper avisen
Ikke mindst den voksende miljøbevisthed blandt teenagere får dem til at afskrive den trykte avis som en utidsvarende miljøbelastning. Nyheder læses på nettet. Dog vil visse magasiner fortsat blive læst på print - først og fremmest modemagasiner.

2. Ejer ikke en fastnettelefon - og måske ikke et ur
Begge dele er overflødige med mobilen ved hånden.

3. Ser ikke "programsat" tv
Vil se tv, når det passer dem - ikke når tv-stationerne dikterer det.

4. Stoler mere på ligesindede end på eksperter
Der lyttes mere til andre med samme værdier og interesser end eksperter. Denne tendens aftager dog med alderen - i takt med at de valg, de unge skal træffe om f.eks. familie og karriere bliver mere afgørende.

5. Villige til at betale for noget online indhold
Med introduktionen af iTunes i 2005 begyndte unge for første gang at vise villighed til at betale for indhold på nettet. Desværre er der ikke tegn på, at tendensen breder sig til andet indhold end musik - som f.eks. nyheder.

6. Community af omdrejningspunkt
Sociale netværk er kommet for blive som socialt omdrejningspunkt.  Udfordringen for netværk som Facebook og Myspace er dog, at teenagere sætter en dyd i at opdage den nye hype og skrotte den gamle. Når et netværk bliver mainstream - siver de toneangivende unge til andre, og det er derfor tvivlsomt, hvorvidt det overhovedet er muligt at kapitalisere på sociale netværk.

7. Føler sig hævede over reklamer og brand-værdi
Virkeligheden er dog en anden - som enhver, der forsøger at afsætte en MP3-afspiller, der ikke er en iPod, til en teenager, vil vide.

8. Mobilen er mediet
Hvad enten det handler om kommunikation, nyhedslæsning eller underholdning online - så er det mobilen, det kommer til at foregå mest på for fremtidens medieforbruger.

9. Tv dominerer mindre end nogensinde
Men den tid, som fremtidens medieforbruger tilbringer foran en skærm vil dog vokse endnu mere - i stedet for tv-skærmen vil seningen bare forgå på tre forskellige skærme, tv, computer/netbook og mobilen.

10. Vil dele indhold frit
Copyright bliver brudt - alene for at blive brudt.

11. Vil høres 
Det er ikke 15 minutters berømmelse, de unge går efter, men derimod 15 Mbytes of fame.

12. Spil er ikke bare sjov og ballade
Gaming har værdi, der rækker langt videre end underholdning, men som noget, der har en lang række udviklende kvaliteter. Opfattelsen af gamere er under stor forandring og anerkendes i højere og højere grad - ikke bare for computerevner, men også for at have bedre professionelle kvaliteter - f.eks.samarbejdsevner.

13. Bruger IM (instant messaging)
E-mail er for forældre - kommunikation foregår in sync med vennerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også