MediaWatch

Dr.dk vil forære indhold til private

Dr.dk er klar til at åbne sluserne for indholdssamarbejder med kommercielle medier fra næste år.

Det private mediemarked vil næste år møde et DR på onlineområdet, som er åbent for store alliancer eller små uformelle samarbejder.
 
Om det er de nye politiske signaler eller modnede tanker i DR, der har sat skub i udviklingen, står ikke klart.

Kenneth Plummer luftede så småt de tanker, da MediaWatch mødte ham i maj, men online-chefredaktør Nicolaj Porsbo, DR, kan nu komme sagen meget nærmere.

Porsbo understreger, at DR er et selvstændigt medie, der redigeres af DR selv.

"Men når det er sagt, er der klart områder på nettet, hvor tingene hænger sammen, og hvor vi alle med samarbejder kan tilføre indholdet mere relevans for brugerne."

Nicolaj Porsbo ser samarbejdsformer for sig, hvor privatproduceret medieindhold supplerer indholdet på dr.dk, eller hvor dr.dk's indhold gratis er ude og støtte andre medier. Det kunne være et redaktionelt feed, eller blot en privat persons blog, der gerne vil bruge et klip fra DR.

"Det har ikke været logisk eller særlig praktisk at gøre med de traditionelle, gamle medier, men på nettet giver det god mening, " siger han.

Der bliver aldrig tale om lukkede alliancer eller eksklusive samarbejder.

DR giver stof til markedet
Der har de senere måneder lydt stor kritik fra den private sektor over dr.dk's råderum og armbevægelser. Kritikken nyder en vis politisk opbakning op til næste forlig, og senest er DR blevet bedt om at lade sine nye initiativer underkaste den planlagte, men glemte 'værditest' i Radio og tv-nævnet. Samtidig har BBC netop indgået en banebrydende ny aftale om at føde fire aviser med videoklip. Det betyder, at aviserne kan trække brugere ind med gratis public service-indhold.

"Jeg så gerne en situation, hvor det er lettere for andre medier at tage DR indhold med sig, og hvor DR giver indhold tilbage til markedet. Den engelske model med en særlig aftale med fire aviser, virker ikke så smart. Men jeg er åben for bredere samarbejdsformer med danske medier."

Planer for 2010
Det er dog ikke lige forestående, at DR indbyder til møder med interesserede partnere.

Nicolai Porsbo oplyser, at der vil blive arbejdet med planer i DR om samarbejder, men han vil ikke nærmere ind på hvad. Kun forventer han, at markedet vil se resultaterne i praksis i løbet af 2010. DR's ledelse skal bl.a. bruge lidt tid på at overveje, hvad der giver mening for DR, og hvad DR må og kan.

"Skal andre medier bruge nogle af vores ting, løber vi hurtigt ind i en diskussion om at cleare rettigheder, hvilket kan bremse visse ideer," minder han om.

Samtidig med de nye signaler bliver DR nu kritiseret for, at det er meget dyrt for private dokumentarproducenter at trække på filmklip fra DR's store arkiver. Prisen på arkivmateriale fra DR kan være op til 20 gange så høj som hos SVT og dobbelt så høj som hos BBC og ZDF. Konsekvensen er, at produktionen af nyfortolkende dokumentarfilm om danske forhold bliver begrænset, fordi producenterne ikke har råd til at bruge monopolmaterialet, skriver Jyllands-Posten. Flere politikere vil gøre adgangen til DR's arkiv lettere.

Mere fra MediaWatch

B.T. henter ny journalistisk chef fra Frihedsbrevet

Videochef på Frihedsbrevet og tidligere video- og podcastredaktør på Ekstra Bladet rykker videre til B.T., hvor hun skal udvikle og drive det snart 100 pct. digitale medies journalistik mod nye formater.

Søndag satte TV 2 rekord i antal unikke brugere

Søndag bød for de danske nyhedsmedier på dækning af både Tour de France og skudepisode i Field’s. De opsigtsvækkende begivenheder afspejlede sig i den digitale trafik, hvor TV 2 satte ny rekord.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs