Kun 4 procent bruger Twitter

Mediebranchen taler meget om Twitter, men det er meget få, der rent faktisk bruger selve sitet, viser nye tal.
Ole Enggaard

I maj har knap fire procent, eller cirka 143.000 af den voksne befolkning har været på Twitter. Til sammenligning har 53 procent af personer 15 år eller derover besøgt deres profil på Facebook i samme periode.

Kvinderne twitter
Twitter er domineret af mænd i antal besøgende, men det er kvinderne,der bruger tid på kommunikation på sitet.

35 minutter om måneden bliver det til for de 3,3 procent af kvinderne, der benytter mediet, mens de 4,3procent af mændene, der altså på en måned er på sitet, bruger blot 20minutter om måneden.

Det er mediabureauet Mindshare, der har behandlet maj-tallene fra analysebureauet Gemius.

Mediabureauets digitale director, Paw Saxgren, genkender kvindernes større forbrug på sociale sites fra blandt andre Messenger og Facebook.

"Kvinder søger kommunikation, mens mændene vil have information", siger Paw Saxgren og forklarer at mændene nok er først til det nye, men kvinderne så til gengæld tager sociale medier til sig i større grad.

Den aldersgruppe der bruger suverænt mest tid på Twitter er de 15 til 24 årige. Godt en time om måneden bruger de unge, stødt faldende gennemaldersgrupperne, til 6 minutter blandt de 65 årige, der benytter Twitter.

Ukendte kommercielle muligheder
Den kommercielle udnyttelse af Twitter-brugerne lader vente. Men i følge fortrolige oplysninger lækkert i sidste uge efter et hacker-angreb på virksomhedens hovedkontor,så er vi tæt på et gennembrud. Twitter forventer i tredje kvartal en kommerciel omsætning på 400.000 dollars og 140 mio. dollars i 2010. Hvordan de kommercielle muligheder bliver, er endnu en bevaret hemmelighed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også