TV 2 afviser politisk reklame

TV 2 forklarer over for Radio- og tv-nævnet, at statsministeriets tronfølge-kampagne ikke havde til formål at sikre et ja og derfor ikke kan regnes som politisk reklame.
MediaWatch

En objektiv oplysningskampagne var efter sigende formålet, men efter flere ekspertvurderinger stod det for nogle måneder siden klart, at Statsministeriet havde handlet med det utvetydige mål for øje at sikre et ja til ændringen af tronfølgeloven den 7.juni i år.

Det kunne Information bevise, da de kom i besiddelse af et brev fra daværende statsminister, Anders Fogh Rasmussen, til folketingets formand. Her fremgik det tydeligt, at ministeriets ønskede at opnå opbakning fra befolkningen.

Derefter lød kritikken fra Enhedslistens Per Clausen, at TV 2 således havde vist en politisk reklame - stik imod loven. Og det viste sig endda, at korrespondancen mellem TV 2’s salgsdirektør og statsministeriets kampagneleder havde været særdeles venskabelig, og at ministeriet havde fået en særlig presseovervågning oven i handlen.

Ifølge Informations indsigt i mailkorrespondance lykønskede salgsdirektør hos TV 2 Peter Olafsson ligefrem statsministeriets kampagneleder, Torben Skovgaard Andersen, med udfaldet af afstemningen, som altså endte med det ja, ministeriet efter sigende ønskede.

”Som public service-foretagende er man underlagt et krav om at være upartisk og objektiv. Derfor skal man passe utrolig meget på med at komme for tæt på sine annoncører, ikke mindst i forbindelse med politiske kampagner. Udefra set virker den hjertelige tone og lykønskningen med udfaldet af afstemningen derfor bekymrende,” sagde mediejurist fra CBS, Søren Sandfeld Jakobsen til Information.

Men TV 2 selv fastholder i et høringssvar til Radio- og tv-nævnet, at kampagnen var af oplysende karakter og derfor ikke problematisk, og at det desuden er ganske normalt, at store kunder behandles ekstra godt.

Det skriver Politiken.dk.

Juridisk konsulent hos TV 2 Sebastian Rosenkjær skriver ifølge Ritzaus oplysninger blandt andet, at TV2 'har opfattet reklamen som en humoristisk informationskampagne, der skal gøre den danske befolkning opmærksom på, at der igen er folkeafstemning om tronfølge-loven', og at reklamen derfor ikke ifølge TV 2 anbefaler befolkningen at stemme ja.

- MFH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også