Danske Bank går i terapi med kunderne

Danske Bank har med ét skrottet "Gør Det Du Er bedst til"-kampagnen. Nu vil banken lytte til kunderne for at få image på rette kurs igen.
Ole Enggaard

"Det er ikke en kampagne, men en proces," siger Danske Banks koncernmarketingdirektør, Joachim Rubow.

Startskuddet på processen bragte Danske Bank på førstepladsen, som Danmarks største annoncør i juni. Det er også en ordentlig mundfuld Danske Bank har taget til munden. Ikke alene vil de rette op på bankens hak i renommeet, men samtidig, som markedsleder dulme hele den finansielle sektors harmdirrende ry blandt forbrugerne.

"For os handler det om, at starte en dialog med vores kunder. Vi har skabt en platform med en oprigtig interesse i, at komme med i en anden type dialog med vores kunder, end den vi var i, da det stadig gik fremad," siger Joachim Rubow.

På 6 uger, fra processens start den 2. juni, har banken fået svar på tiltale fra 110.000 unikke besøgende, i mere end 3.500 indlæg på den til lejligheden indrettet hjemmesiden, danskebank.dk/meninger.

Den ambitiøse proces med den imødekommende dialog skal give inspiration til nye produkter og forbedre mødet med kunderne. Banken, ikke overraskende, prioriteret brugen af Internettet, som et centralt omdrejningspunkt i bestræbelsen om interaktion. Danske Bank fastholder TV og dagblade, som en væsentlig vej til kundernes bevidsthed.

"Det vi, til en hver tid, er interesserede i, er et mediemix, der både hvad angår dækning og budskab, er så effektivt som muligt. Derfor handler det ikke om nye medier versus traditionelle medier. Det handler om, at vores brug af nettet og andre interaktive platforme altid vil være ligefrem proportionalt med den popularitet og gennemslagskraft netop det medie, eller den platform, har hos de mennesker vi ønsker, at nå med vores budskaber," siger Joachim Rubow.

Netop vægten på dialogen med kunderne via Internettet er et led i en langsigtet strategi om blandt andet, at være tilstede på sociale medier og andre dialogbaseret løsninger på Internettet.

Danske Bank forlod i juni dermed deres indadvendte budskab om "at gøre det man er bedst til", for i stedet at rette opmærksomheden ud til kunderne ved at gøre noget så elementært som, at lytte til deres behov og ønsker.

Danske Bank holder sommerferie med processen frem til august. Efter planen vil banken præsentere et respons til de mange indlæg på blandt andet hjemmesiden til september.

"Vi har ikke truffet beslutninger om handlinger før vi har hørt meningerne, men vi har givet svar til 800 indlæg på sitet," siger Joachim Rubow i mellemtiden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også