Bureau: Pris er gud

Fokusér på pris og målret budskabet i færre medier lyder rådet til annoncører, der bejler til kunderne trods historisk lave forbrugerforventninger.
Ole Enggaard

Forbrugernes tillid til fremtiden og købelyst er stadig rekordlav ifølge Danmarks Statistiks juni-analyse. Derfor bør annoncører fokusere på pris og målrette budskabet i færre medier, lyder rådet fra nordisk mediabureaudirektør Claus Gilbert Clausen, Mediaedge:cia.

"Du skal arbejde med at få folk til at købe din vare. Du skal tale rationelt til dem. Som annoncør skal du have en andel af de forbrugere, der trods alt er i markedet. Fokusér på salg, salg og salg, med prisen som parameter," siger Claus Gilbert Clausen.

Den samlede indikator for forbrugertilliden var i juni -5,5 mod -4,7 i maj og er dermed faldet endnu et par grader. Forbrugerne holder altså pengepungen tæt til kroppen og afsøger markedet før et velovervejet køb. Hvis annoncørerne skal være med i den prisspiral, så kræver det samme rationelle overvejelser i forholdet over for deres leverandører.

"Koncentrer pengene på færre medier og færre mediehuse for at få større rabatter. Samtidig anbefaler jeg løbende forhandlinger eller ad hoc køb,"siger Claus Gilbert Clausen.

Højere rådighedsbeløb
Et lyspunkt i juni-analysen er en svag stigning i forbrugernes syn på køb af større forbrugsgoder for øjeblikket. Den steg en anelse fra -11,1 i maj til -6,8 i juni. Forklaringen kan være udsigten til udbetalingen af SP-opsparingen. Et andet lyspunkt for annoncørerne er, at lysten til opsparing i juni-analysen er faldende på både kort sigt og inden for de næste 12 måneder, og det betyder, at forbrugerne generelt har et højere rådighedsbeløb til køb.

"Det er ikke en god idé, at spare på sin indsats netop nu. Men i stedet adressere sit budskab mere kortsigtet. Faren ved tilbageholdenhed er, at andre nemmere kan tage salget. Hvis du vil være markedsleder, så skal man slå til nu," siger Claus Gilbert Clausen.

Forbrugerforventningerne har i årets første 6 måneder været det laveste Danmarks Statistik har registreret i de seneste 20 år. Analysen fra Danmarks Statistik belyser hver måned befolkningens syn på den aktuelle og den fremtidige økonomiske situation. Se hele analysen her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også