Facebook 10-dobler annoncesalg

Facebook ender tæt på en trecifret millionomsætning i 2009, spår mediabureauer.
Ole Enggaard

Netværkets cirka to millioner aktive danske brugere er på kort tid blevet en attraktiv markedsplads for både små og store annoncører. Den første bølge af mindre eksperimenterende annoncører har de sidste 8-10 måneder fået følge af større mærkevareannoncører. Det er blandt andre Nike, Egmont, Nordisk Film, Telia og Call Me, der står bag væksten.

"Mit bud er, at mediabureauerne lægger mellem 15-­20 mio. kr. i år. Forholdet mellem direkte salg, eller via mediabureauerne, forventer jeg vil være det samme som på Google. Det betyder, at omtrent 70-75 procent kommer direkte fra mindre annoncører. I alt forventer vi en annonceomsætning på Facebook i 2009 på tæt ved 100 mio. kr.," siger Morten Munk-Hansen business director hos Carats online mediabureau, Isobar.

Facebook giver ingen information om annonceomsætningen lokalt i Danmark, men mediabureauerne følger udviklingen nøje. De øvrige bureauer, MediaWatch har talt med, vurderer udviklingen på linje med Isobar.

Facebooks annoncesalg var i efteråret 2008 mindre end det, der vil svare til 10 mio. kr. årligt.

Den eksplosive danske udvikling af annonceomsætningen blev for alvor sat i gang i efteråret 2008 efter Microsoft-selskabet, MSN's opkøb af en aktieandel på 1,6 procent i Facebook for 240 mio dollars i en budkrig mod Google. MSN's salgsafdeling har støttet Facebook siden, med salg af annoncer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også