Kvantitativ affinitet er et mål for målgrupperepræsentation i forhold til det samlede univers.
Er affinitets-dækningen over indeks 100 er målgruppen overrepræsenteret, er indekset under 100 er målgruppen underrepræsenteret.
Et eksempel: I februar udgjorde brugere fra Region Hovedstad 28,60762 % af internetpopulationen, men 45,63 % af berlingske.dk’s brugere stammede fra denne region. Berlingske.dk havde dermed en kvantitativ affinitet på 159,5 (45,63 x 100 / 28,60762) og dækkede dermed målgruppen 1,6 gange bedre end dets repræsentation i den samlede population.
Sammensætning af sidevisninger udtrykkes som en procentdel af sidevisninger et website genererer i en given målgruppe, i forhold til antallet af sidevisninger genereret af alle brugere.
Et eksempel: I februar 2009 genereret berlingske.dk 9.602.084 mio. sidevisninger, 5.918.296 mio. af dem blev genereret af brugere fra Region Hovedstaden. Sammensætning af sidevisninger for berlingske.dk var dermed 61,64 % for målgruppen Region Hovedstaden.