Stillingskrig mellem 24timer og Urban
Første halvår 2009 har budt på en regulær stillingskrig om læserne mellem Urban og 24timer i kampen om at være Danmarks mest læste gratisavis - efter MetroXpress. Det viser aktualitetstallene fra Gallup.
Mens Urban i gennemsnit havde 403.000 læsere i første halvår 2009, havde 24timer 397.000 læsere. Mens Urban i årets fem første måneder har mønstret højere læsertal end 24timer, passerede 24timer i juni for første gang i år Urbans læsertal, da Urban tog et ordentligt dyk fra 412.000 læsere i maj til 345.000 læsere i juni.
Sammenlignet med første halvår sidste år, har 24timer dog tabt terræn til Urban, der i gennemsnit havde 432.000 læsere mod 24timers 511.000 i første halvår 2008. Begge gratisaviser har dog siden reduceret deres oplag betydeligt, og det hører med til forklaringen på den markante læser-tilbagegang, begge aviser har oplevet.
24timer barberede 50.000 eksemplarer af oplaget fra første til andet halvår sidste år, fra 250.000 til 200.000, mens Urban i begyndelsen af marts i år var igennem samme øvelse og skar oplaget cirka 35 procent fra cirka 200.000 til 130.000 eksemplarer.