Tivoli vil lukke ordrer i 2009

2009 står i det kortsigtede salgs tegn hos Tivoli, der ikke er bange for at slippe branding-tøjlerne, mens lavkonjunkturen trykker og dansk turisme lider.
Zandra Damsgaard

Et varemærke så stærkt som Tivolis kan godt tåle at passe sig selv i en periode. Alt imens økonomien skrider i hele den vestlige verden, handler det om at sikre, at der kommer kunder i butikken her og nu.

Det konkluderede i al fald Tivolis marketingdirektør Dorthe Weinkouff Barsøe (foto), da hun ved årets begyndelse kunne konstatere, at forlystelseshaven ligger endog rigtigt godt på imagebarometret.

”At vælge 2009 som et taktisk år var relativt nemt. Image har det fremragende, så der sker ikke noget ved ikke at dyrke det helt vildt i 2009 og i stedet gå meget mere taktisk til værks i forhold til helt basalt at få lukket nogle ordrer,” siger hun til MediaWatch.

Bruger pengene anderledes
Det skal blandt andet gøres ved hjælp af en øget indsats på hele det digitale område samt på alt det, som Tivoli bogstaveligt talt kan foretage sig i sin egen baghave.

For nok ligger marketingbudgettet på niveau med sidste år, men det handler i stadig højere grad om at skære det overflødige fra. Mediernes tørst efter annoncer betyder ganske vist, at det i mange tilfælde er muligt at få mere for de samme penge, men hos Tivoli har man alligevel valgt prioritere om.

”Vi bruger vores penge anderledes. For eksempel har vi brugt en del af vores budget i selve haven i forhold til at sælge årskort. For hvorfor råbe højt i massemedier, når man lige så godt kan bejle til folk, når de er her?” spørger marketingdirektøren.

Ifølge Dorthe Barsøe er forskellen på i dag og for ti år siden, at der er mange flere værktøjer i spil. Blandt andet henvender Tivoli sig til sine knap fire millioner gæster via storskærme med tilbuddet om at få refunderet billetprisen, hvis man tegner et årskort.

Trange tider for turismen
Nødvendigheden af at tænke taktisk understreges da også af både tal og tendenser.

Tivoli måtte fra 2007 til 2008 se resultatet på bundlinjen svinde sammen med antallet af besøgende. Samtidig svigter udenlandske turister – og potentielle Tivoli-gæster – i stigende grad Danmark.

”Dansk turisme har det rigtigt, rigtigt svært, og det har ikke kun noget med finanskrisen at gøre. Det er gået ned ad bakke i de sidste ti år, mens det er gået den anden vej i landene omkring os. Danmark mister simpelthen markedsandele, og oven i det kom så finanskrisen,” fortæller Dorthe Barsøe.

Sommer i Danmark
Derfor sidder Tivoli-ledelsen lige nu og venter spændt på, hvad indeværende sæson vil bringe. Og skulle udlændingene vælge at blive hjemme i sommer, ja, så kan man håbe på, at danskerne gør det samme.

Som eksempelvis Roskilde Festival netop har erfaret, kan en recession nemlig meget vel give hjemmemarkedet et løft. Ikke desto mindre har man hos Tivoli blot en uge inde i højsæsonen mærket, at folk passer på pengene.

”Restauratørerne fortæller, at de meget dyre flasker vin ikke ryger så hurtigt, og flere af dem har tilpasset deres menukort og simpelthen fjernet nogle af de vildeste ting,” siger Dorthe Barsøe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også