Internetomsætning fader

Den økonomiske afmatning smitter af på annonceomsætningen på internettet. Banneromsætningen oplevede dog en lille vækst i første kvartal.

Den økonomiske afmatning sendte den ellers eksplosive omsætning på nettet nedad i første kvartal. Kun banneromsætningen holdt hovedet oven vande med en stigning på seks procent sammenlignet med første kvartal 2008. Det viser Foreningens af Danske Interaktive Mediers (FDIM), markedsstatistik.

Samlet set blev der omsat for 240 mio. kr. på bannere i første kvartal 2009, hvilket er 14 mio. kr. mere end samme kvartal sidste år, men 5,6 mio. kr. mindre end fjerde kvartal 2008.

”Der er glædeligt at se, at bannerne fortsat er populær annonceform blandt annoncørerne. Det er ingen hemmelighed, at det går i et helt andet tempo end for bare et år siden, når det gælder annoncemarkedet generelt, og derfor er der grund til at være tilfreds med resultatet for 1. kvartal,” siger Christian Peytz, FDIM's formand, i en pressemeddelelse.

Kategorien 'markedspladser', der blandt andet omfatter jobmarkedet, rubrikannoncemarkeder og directories er hårdere ramt af den økonomiske situation. Markedspladser som helhed havde et fald i annonceomsætningen på 12 procent fra første kvartal 2009 til første kvartal 2008. Der blev omsat for 230 mio. kr. i kategorien mod 263 mio. kr. i første kvartal 2008. Den primære grund til faldet ligger i udviklingen på jobmarkedet, der faldt med hele 48 procent - fra en omsætning på 110,6 mio. kr. til 57,9 mio. kr. i 2009.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også